Benjamin Dalle

Vlaams minister voor Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding

Benjamin Dalle is Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Benjamin (°1982) groeide op in Damme, maar ruilde na zijn studies de West-Vlaamse polders voor Brussel. Eerst Etterbeek, later Sint-Jans-Molenbeek, nu Laken. Hij startte als advocaat bij een internationaal advocatenkantoor en werd assistent aan de KULeuven, bij rechter en hoogleraar André Alen. Eind 2007 trok Yves Leterme Benjamin aan om mee te werken aan de staatshervorming en dat betekende meteen ook de start van Benjamins politieke engagement. Hij werkte voor drie opeenvolgende vice-eerste ministers van cd&v en adviseerde hen over staatshervorming, juridische zaken en asiel en migratie. In maart 2016 kwam hij aan het hoofd te staan van Ceder, de studiedienst van cd&v. Op 2 oktober 2019 legde Benjamin de eed af als Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media. Later, in mei 2022, kwam daar de bevoegdheid Armoedebestrijding bij.

Artikels van Benjamin

Het verenigingsleven is populair bij de jeugd

Meer dan 7 op de 10 jongeren in Vlaanderen en Brussel neemt deel aan de activiteiten van een vereniging. Dat is een van de opvallende resultaten van het nieuwe onderzoek ‘Jongeren in cijfers en letters 5’ van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP). Daarnaast geeft driekwart van de jongeren aan vrijwillig engagement op te nemen, al is dat niet engagement niet altijd formeel gelinkt aan een organisatie of vereniging.

Geen enkele jeugdbeweging op de wachtlijst voor een kamptent

Voor het eerst in jaren staat er geen enkele Vlaamse jeugdbeweging op de wachtlijst om een tent te huren voor de zomerkampen. De 958 jeugdbewegingen die een tent huren bij de Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK), kunnen binnenkort dus met een gerust gemoed op kamp vertrekken. In de opslagplaats van ULDK in Nossegem liggen deze zomer een recordaantal tenten opgeslagen. Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle hielp vrijdagochtend mee een nieuwe lading nieuwe tenten uitladen.

Art.is.t.care legt de brug tussen kunst en woonzorgcentra

Dankzij het project Art.is.t.care kunnen kunstenaars al drie jaar aan de slag in verschillende Brusselse woonzorgcentra. Het project pakt twee problemen tegelijkertijd aan: de leegstand in woonzorgcentra en het gebrek aan (betaalbare) atelierruimte voor kunstenaars. Vlaams minister van Brussel Benjamin Dalle, Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits en het Departement Zorg organiseerden maandag een inspiratienamiddag rond dit project.

Vlaams minister Dalle versterkt verenigingen waar armen het woord nemen

De 58 erkende verenigingen waar mensen in armoede het woord nemen, zien hun werkingsmiddelen met zo’n 20 % stijgen. Dat heeft Vlaams minister van Armoedebestrijding Benjamin Dalle beslist. Voor de meeste verenigingen gaat het om een stijging van 59.566,28 naar 71.260 euro.