Geen enkele jeugdbeweging op de wachtlijst voor een kamptent

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Voor het eerst in jaren staat er geen enkele Vlaamse jeugdbeweging op de wachtlijst om een tent te huren voor de zomerkampen. De 958 jeugdbewegingen die een tent huren bij de Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK), kunnen binnenkort dus met een gerust gemoed op kamp vertrekken. In de opslagplaats van ULDK in Nossegem liggen deze zomer een recordaantal tenten opgeslagen. Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle hielp vrijdagochtend mee een nieuwe lading nieuwe tenten uitladen.

Vrijdagochtend werden in ULDK in Nossegem 50 nieuwe tenten geleverd en uitgeladen. Jeugdbewegingen uit heel Vlaanderen zullen deze tenten gebruiken om tijdens de zomermaanden met hun leden op kamp te trekken. Bij ULDK kunnen de groepen aan zeer voordelige tarieven hun tenten huren voor de kampzomer. In totaal stockeert ULDK deze zomer 3.249 patrouilletenten (tenten waarin de leden van jeugdbewegingen slapen) en 2.372 seniortenten. Dat brengt het totaal op 5.621 tenten, een nieuw record.

Bovendien is hiermee voor het eerst in jaren de wachtlijst voor jeugdbewegingen weggewerkt. In 2022 stond er bij het begin van de zomer nog een twintigtal groepen op de wachtlijst. 958 groepen van over heel Vlaanderen huren deze zomer tenten van ULDK.

De Vlaamse overheid trok in 2022 867.000 euro uit voor de tenten, een sterke stijging in vergelijking met het voorziene jaarlijks budget van 317.000 euro.

Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle:

"De voorbije jaren moesten heel wat groepen vol spanning wachten tot er tenten voor hen zouden vrijkomen. We hebben alles in het werk gesteld om dat te vermijden, onder meer door extra te investeren in ULDK. Dat was nodig, want als de jeugdbewegingen elders tenten moeten huren, betalen ze soms tot 20 keer zoveel."

De Uitleendienst Kampeermateriaal voor de Jeugd (ULDK) is een van de buitendiensten van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. De dienst verhuurt tenten aan jeugdverenigingen (van 15 maart tot 15 november) en aan andere verenigingen, onderwijsinstellingen, multifunctionele centra voor jongeren met een handicap en overheden (van 15 maart tot 10 juli en van 20 augustus tot 15 november).

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.