Geen enkele jeugdbeweging op de wachtlijst voor een kamptent

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Voor het eerst in jaren staat er geen enkele Vlaamse jeugdbeweging op de wachtlijst om een tent te huren voor de zomerkampen. De 958 jeugdbewegingen die een tent huren bij de Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK), kunnen binnenkort dus met een gerust gemoed op kamp vertrekken. In de opslagplaats van ULDK in Nossegem liggen deze zomer een recordaantal tenten opgeslagen. Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle hielp vrijdagochtend mee een nieuwe lading nieuwe tenten uitladen.

Vrijdagochtend werden in ULDK in Nossegem 50 nieuwe tenten geleverd en uitgeladen. Jeugdbewegingen uit heel Vlaanderen zullen deze tenten gebruiken om tijdens de zomermaanden met hun leden op kamp te trekken. Bij ULDK kunnen de groepen aan zeer voordelige tarieven hun tenten huren voor de kampzomer. In totaal stockeert ULDK deze zomer 3.249 patrouilletenten (tenten waarin de leden van jeugdbewegingen slapen) en 2.372 seniortenten. Dat brengt het totaal op 5.621 tenten, een nieuw record.

Bovendien is hiermee voor het eerst in jaren de wachtlijst voor jeugdbewegingen weggewerkt. In 2022 stond er bij het begin van de zomer nog een twintigtal groepen op de wachtlijst. 958 groepen van over heel Vlaanderen huren deze zomer tenten van ULDK.

De Vlaamse overheid trok in 2022 867.000 euro uit voor de tenten, een sterke stijging in vergelijking met het voorziene jaarlijks budget van 317.000 euro.

Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle:

"De voorbije jaren moesten heel wat groepen vol spanning wachten tot er tenten voor hen zouden vrijkomen. We hebben alles in het werk gesteld om dat te vermijden, onder meer door extra te investeren in ULDK. Dat was nodig, want als de jeugdbewegingen elders tenten moeten huren, betalen ze soms tot 20 keer zoveel."

De Uitleendienst Kampeermateriaal voor de Jeugd (ULDK) is een van de buitendiensten van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. De dienst verhuurt tenten aan jeugdverenigingen (van 15 maart tot 15 november) en aan andere verenigingen, onderwijsinstellingen, multifunctionele centra voor jongeren met een handicap en overheden (van 15 maart tot 10 juli en van 20 augustus tot 15 november).

Nieuws

Met uitbreiding project "High Trouble" en gezamenlijke missies naar herkomstlanden wil staatssecretaris de Moor inzetten op de terugkeer van drugscriminelen zonder wettig verblijf

De Moor: “De Dienst Vreemdelingenzaken zal plaatsen voorbehouden in gesloten centra voor drugsdealers zonder papieren. In het kader van het project High Trouble identificeert de politie de grootste overlastplegers in een buurt op voorhand en niet pas bij een actie op het terrein. De politie heeft zicht op de situatie in de buurt en weet door hun terreinkennis wie wijken onveilig maakt. De Dienst Vreemdelingenzaken zal hen in een gesloten centrum plaatsen en alles in het werk stellen om die personen te verwijderen.”

Vlaanderen krijgt 23 nieuwe OverKop-huizen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits maakt de locaties bekend van 23 nieuwe OverKop-huizen. Daarmee overschrijden Vlaanderen en Brussel de kaap van 60 OverKop-huizen. Jongeren kunnen er spontaan terecht voor allerhande activiteiten, maar vinden er ook een luisterend oor of gepaste hulp wanneer ze zich minder goed in hun vel voelen. Het gaat om een investering van 1,8 miljoen euro om het mentaal welzijn van jongeren te versterken en meer bespreekbaar te maken.

Auto’s minder vaak naar de keuring dankzij voorstel van Sofie Mertens

In september deed Vlaams parlementslid Sofie Mertens het voorstel om auto’s minder vaak naar de keuring te sturen. Dat voorstel is nu werkelijkheid geworden. Zo zullen wagens slechts om de twee jaar naar de autokeuring moeten tot ze 10 jaar oud zijn. “Dit is zeer goed nieuws voor de automobilisten. Ik ben blij dat er hiermee gehoor wordt gegeven aan mijn eerder voorstel”, aldus Vlaams parlementslid Sofie Mertens.