We blijven strijden tegen drugshandel: recordvangst cocaïne in de haven

De Belgische douane nam in 2023 met 116 ton opnieuw een recordhoeveelheid cocaïne in beslag in de Antwerpse haven. Ook in de haven van Zeebrugge, deel van Port of Antwerp-Bruges, werd 5 ton cocaïne in beslag genomen. Dat maakte minister van Financiën Vincent Van Peteghem vandaag bekend in de haven van het Nederlandse Vlissingen, samen met zijn Nederlandse collega staatssecretaris Aukje De Vries. In Vlissingen werd de hechte samenwerking tussen beide landen in de strijd tegen de internationale drugshandel nogmaals benadrukt en bestendigd.

“De strijd tegen de internationale drugshandel vraagt veel expertise en energie van onze douane. Ik kan daarvoor enkel mijn grote dank en trots benadrukken. Zeker omdat deze strijd maar een van de vele onderdelen is van het takenpakket van de douane. Duizenden medewerkers, verspreid over het hele land, hebben het afgelopen jaar in opnieuw buitengewone omstandigheden het beste van zichzelf gegeven. En dit mag dan officieel de laatste voorstelling van jaarcijfers van deze legislatuur zijn, het blijft mijn doel om op de ingeslagen weg verder te gaan. We hebben de investeringen in mensen en middelen de afgelopen jaren voor het eerst sinds lang opgetrokken. Het blijft mijn overtuiging om de douane en de douanemedewerkers te ondersteunen en te versterken.”
Vincent Van Peteghem, Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de Fraudebestrijding en de Nationale Loterij

Het jaarcijfer van 116 ton is opnieuw een stijging met in vergelijking met het jaar voordien (110 ton) en maar liefst 50 ton meer dan toen minister Van Peteghem in 2020 als bevoegd minister voor de Belgische douane voor het eerst de jaarcijfers mocht presenteren. Het toont het succes van de vele investeringen van deze federale regering in mensen en middelen voor de douane, maar bovenal de expertise en daadkracht van onze douaniers op het terrein.

Colombia, Ecuador en Panama zijn al vele jaren gekende namen in de top van herkomstlanden en dat was vorig jaar niet anders. Herkomstlanden die trouwens ook in de Nederlandse zeehavens de lijsten domineren, wat meer dan ooit aantoont dat onze krachtige grensoverschrijdende samenwerking de komende jaren moet en zal worden verdergezet.