Aanhoudende problemen bij Vlaamse rijexamencentra: cd&v vraagt bijkomende audit

Publicatiedatum

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Na vele klachten over autokeurings- en rijexamencentra besliste de Vlaamse overheid om een audit uit te voeren bij de Vlaamse rijexamencentra én autokeuringscentra. Maar volgens Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v) focust die audit bijna uitsluitend op de autokeuringscentra. De lange wachttijden bij rijexamencentra en de ongelijke behandeling tussen verschillende types kandidaat-bestuurders (bestuurders die hun examen afleggen met of zonder erkende rijschool) worden volgens het parlementslid onderbelicht in de langverwachte audit. “Kandidaat-bestuurders die dolgraag willen leren autorijden blijven zo in de kou staan”, stelt Sofie Mertens. Het parlementslid vraagt een aparte audit die zich specifiek toelegt op de problemen in de rijexamencentra.

De autokeuringscentra liggen al langer onder vuur door de vele klachten over lange wachttijden en klantonvriendelijkheid, maar ook de rijexamencentra komen er niet zonder klachten van af. Ook daar zijn de lange wachtlijsten en ongelijke behandeling van verschillende types kandidaat-bestuurders problematisch. In de praktijk blijkt dat kandidaat-bestuurders die hun rijexamen met een rijschool afleggen veel sneller een examenmoment kunnen vastleggen dan kandidaat-bestuurders die zich via vrije begeleiding of met een zelfstandige rijinstructeur op het examen voorbereiden. De audit die onlangs werd uitgevoerd, richtte zich voornamelijk op de autokeuring. Volgens Mertens worden de problemen in de rijexamencentra, tot grote teleurstelling van cd&v, onvoldoende onderzocht.

“Kandidaat-bestuurders die hun examen afleggen via de rijschool krijgen sneller een afspraak. Maar niet iedereen heeft de middelen om rijlessen te volgen via de rijschool.”

Vlaams parlementslid Sofie Mertens

Grondig onderzoek is nodig

“Kandidaat-bestuurders die hun praktisch rijexamen willen afleggen, hebben al geruime tijd te maken met lange wachttijden. Daarenboven is er sprake van ongelijkheid tussen bestuurders die hun examen afleggen via de rijschool en via vrije begeleiding”, legt Mertens uit. “Voor cd&v is deze ongelijke behandeling onacceptabel. Niet iedereen heeft de middelen om rijlessen te volgen via de rijschool. Deze praktijklessen kosten al snel 1.400 euro.”

Ondanks de belofte van minister Peeters om deze problematiek te onderzoeken, wordt dit niet grondig onderzocht in de audit. “Dit is een gemiste kans. Ik vraag me af welke maatregelen de minister zal nemen om de wachttijden te beperken en om dergelijke ongelijkheid tot het bekomen van een afspraak te vermijden, en iedereen binnen een redelijke termijn toegang te geven tot het praktisch rijexamen. Grondig onderzoek is nodig om passende maatregelen te treffen om een gelijke behandeling van alle kandidaat-bestuurders te garanderen”, zegt Sofie Mertens.

Nieuws

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.