Sofie Mertens

Vlaams Parlementslid, Gemeenteraadslid in Lommel

Sofie Mertens behaalde een bachelor in bedrijfsmanagement en een master in de rechten. Ze werkte vijftien jaar voor de christelijke mutualiteit, waarvan 10 jaar als teamverantwoordelijke. Daarnaast zetelt ze als gemeenteraadslid in Lommel en zetelde ze tot vandaag in de Limburgse provincieraad.

Op 18 mei 2022 legde ze de eed af als Vlaams parlementslid.

"Als Vlaams volksvertegenwoordiger neem ik me voor om de stem van Lommel en Noord-Limburg te laten klinken in het parlement. Ik zal met veel enthousiasme mijn professionele en politieke ervaring ten dienste stellen om de problemen van mijn regio onder de aandacht te brengen."

Artikels van Sofie

Auto’s minder vaak naar de keuring dankzij voorstel van Sofie Mertens

In september deed Vlaams parlementslid Sofie Mertens het voorstel om auto’s minder vaak naar de keuring te sturen. Dat voorstel is nu werkelijkheid geworden. Zo zullen wagens slechts om de twee jaar naar de autokeuring moeten tot ze 10 jaar oud zijn. “Dit is zeer goed nieuws voor de automobilisten. Ik ben blij dat er hiermee gehoor wordt gegeven aan mijn eerder voorstel”, aldus Vlaams parlementslid Sofie Mertens.

Cd&v klaagt blijvende bezorgdheid aan over busvervoer leerlingen in het buitengewoon onderwijs

Er is grote bezorgdheid over het vervoer van leerlingen in het buitengewoon onderwijs in september. Concreet vrezen heel wat scholen dat de maximumreistijd van 90 minuten zal worden losgelaten en kregen scholen nog steeds geen garantie dat er in september voldoende bus- en taxidiensten zullen rijden. Cd&v vraagt om dringend klaarheid te scheppen en de directies, ouders, leerlingen en busbegeleiders zeker nog voor de zomervakantie te laten weten wat de stand van zaken is.

Aanhoudende problemen bij Vlaamse rijexamencentra: cd&v vraagt bijkomende audit

Na vele klachten over autokeurings- en rijexamencentra besliste de Vlaamse overheid om een audit uit te voeren bij de Vlaamse rijexamencentra én autokeuringscentra. Maar volgens Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v) focust die audit bijna uitsluitend op de autokeuringscentra. De lange wachttijden bij rijexamencentra en de ongelijke behandeling tussen verschillende types kandidaat-bestuurders (bestuurders die hun examen afleggen met of zonder erkende rijschool) worden volgens het parlementslid onderbelicht in de langverwachte audit. “Kandidaat-bestuurders die dolgraag willen leren autorijden blijven zo in de kou staan”, stelt Sofie Mertens. Het parlementslid vraagt een aparte audit die zich specifiek toelegt op de problemen in de rijexamencentra.