Vlaamse regering verlengt sloop- en herbouwpremie voor oude woningen

Publicatiedatum

Hilde Crevits

Deel dit artikel

De Vlaamse regering verlengt de sloop- en herbouwpremie voor oude woningen tot 31 december 2020. Tegelijk verlengt ze ook de 1%-energieleningen voor scholen, sportclubs en vzw’s. Daarvoor trekt Vlaanderen 18 miljoen euro uit in 2020.

Hilde Crevits: “Onze partij is al langer voorvechter om het slopen en heropbouwen van een oude woning te stimuleren."

Op dit moment geldt het verlaagde btw-tarief van 6% voor sloop en herbouw enkel in 13 centrumsteden. CD&V vraagt al langer om het verlaagd btw-tarief van 6 procent op de afbraak en heropbouw uit te breiden naar het hele land. CD&V-Kamerleden Nathalie Muylle en Leen Dierick dienden daarvoor in juni 2019 het wetsvoorstel van Griet Smaers opnieuw in. Het is wachten op een algemene btw-verlaging door de federale regering.

In afwachting daarvan is de verlening van de Vlaamse sloop- en herbouwpremie alvast een goede zaak, vindt de CD&V-fractie in het Vlaams parlement. Met deze maatregel wordt een punt uit het CD&V-programma uitgevoerd.

Om de broeikasgasuitstoot door gebouwenverwarming drastisch te verlagen, moeten we jaarlijks 2,5% van ons woningpatrimonium grondig renoveren of vervangen door nieuwbouw. Nieuwbouw na sloop vervangt oude woningen met slechte energieprestaties en onvoldoende comfort.  Het helpt onze dorps- en stadskernen te verdichten en aantrekkelijker te maken. Het 6% BTW-tarief voor vernieuwbouw na sloop is daarom een nuttig en noodzakelijk instrument.

Hilde Crevits: “Onze partij is al langer voorvechter om het slopen en heropbouwen van een oude woning te stimuleren. Een gedeeltelijke renovatie is uiteraard een goede zaak om energiezuiniger te zijn, maar met sloop en heropbouw kunnen nog meer energiewinsten gerealiseerd worden. Daarom willen we mensen de kans geven dat ook te doen, door een premie te voorzien zolang er geen algemene btw-verlaging op sloop en heropbouw is.”

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.