Opnieuw Vlaams beschermingsmechanisme voor zwaar getroffen ondernemers

Publicatiedatum

Hilde Crevits

Deel dit artikel

Op voorstel van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits komt er een nieuw Vlaams beschermingsmechanisme. Door de bijkomende maatregelen die vandaag genomen werden om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, zullen veel ondernemers een groot omzetverlies hebben. Wie tussen 1 oktober 2020 en 15 november 2020 een omzetverlies van minstens 60% lijdt, kan een beroep doen op steun van de Vlaamse overheid. De steun is 10% van de normale omzet. Ondertussen zijn er voor het eerste Vlaams beschermingsmechanisme al bijna 4.000 aanvragen voor een bedrag van ruim 16 miljoen euro. We laten onze ondernemers niet los.

Het coronavirus is opnieuw aan een opmars bezig. De verschillende overheden hebben ondertussen extra maatregelen genomen om de verspreiding af te remmen. Die extra maatregelen treffen een deel van de Vlaamse ondernemers. Ze zien hun omzet sterk dalen. Om hen te ondersteunen heeft de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits beslist om een nieuw Vlaams beschermingsmechanisme in te voeren.

Steunbedrag: 10% van de normale omzet

Ondernemers met een omzetverlies van minstens 60% in de periode tussen 1 oktober en 15 november 2020 kunnen het nieuw Vlaams beschermingsmechanisme aanvragen. Alle restaurants en cafés waarvoor tot sluiting is beslist, vallen hieronder. De steun bedraagt 10% van de omzet in dezelfde periode in 2019 of een andere gelijkaardige periode. Die 10% is bij benadering 2/3de van de vaste kosten voor ondernemingen. Voor kleine bedrijven ligt het maximumbedrag op 11.250 euro. Voor ondernemingen vanaf 10 werknemers ligt het maximumbedrag op 22.500 euro.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “De strengere coronamaatregelen zorgen ervoor dat veel ondernemers hun omzet sterk zien dalen. We hebben met de Vlaamse regering beslist om met een nieuw Vlaams beschermingsmechanisme te werken. Wie tussen 1 oktober en 15 november 2020 een omzetverlies van minstens 60% lijdt, kan steun aanvragen. Het steunbedrag varieert afhankelijk van de normale omzet van de ondernemers. We werken met een percentage van 10% van de normale omzet. Op die manier krijgt elke ondernemer gelijkwaardige steun.”

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.