Harelbeke en Evergem bekroond als meest duurzame gemeenten

Jan Vanderhoeven

Evergem en Harelbeke, twee gemeenten met een CD&V-bestuur, werden bekroond voor hun inspanningen inzake lokale duurzaamheid (SDG). Het SDG-piloottraject is het paradepaardje van de Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en gooit ook internationaal hoge ogen. Mede dankzij dit piloottraject wordt Vlaanderen door de EU beschouwd als een voorloper inzake lokale duurzaamheidsdoelstellingen. Deze bekroning is daarom extra mooi.

In dit intensieve traject ging VVSG samen met de lokale besturen na hoe zij duurzaamheid op een structurele manier in hun beleidsplannen van de periode 2020-2025 kunnen verankeren. Na 2,5 jaar rondde de VVSG haar SDG-traject met 20 pilootgemeenten af. Deze oefening leverde heel wat concrete resultaten op, zoals een publicatie met 50 praktijkvoorbeelden rond SDG-sensibilisering en een inspiratiegids over het integreren van duurzaamheid in de meerjarenplannen.

Twintig gemeenten kregen begeleiding op maat om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) te integreren in het gemeentelijk beleid. Twee gemeenten met een CD&V-bestuur, Harelbeke en Evergem, steken erboven uit en werden bekroond als strafste SDG-pilootgemeenten. Zij presteerden het best rond het integreren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het lokale beleid, de gemeentelijke communicatie en de lokale politieke organen.

In totaal werden vier gemeenten als 'strafste SDG-pilootgemeenten' verkozen: Harelbeke, Evergem, Hoogstraten en Edegem. De organisatie geeft een extra dikke pluim voor stemmenkanon Harelbeke, waar de duurzaamheidsdoelstellingen als basis werden gebruikt voor een sterk participatief traject voor de omgevingsanalyse en het nieuwe meerjarenplan. De administratie en het bestuur werden hierbij betrokken via dienstoverschrijdende workshops en de stad deed ook actief een beroep op externe partners, zoals bedrijven en de burgers via participatiemomenten.

Het uiteindelijke doel van dit initiatief is een reeks tools en aanbevelingen, die uiteraard ook gecommuniceerd worden naar alle 300 Vlaamse steden en gemeenten.

CD&V duurzame gemeenten