Harelbeke en Evergem bekroond als meest duurzame gemeenten

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

Evergem en Harelbeke, twee gemeenten met een CD&V-bestuur, werden bekroond voor hun inspanningen inzake lokale duurzaamheid (SDG). Het SDG-piloottraject is het paradepaardje van de Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en gooit ook internationaal hoge ogen. Mede dankzij dit piloottraject wordt Vlaanderen door de EU beschouwd als een voorloper inzake lokale duurzaamheidsdoelstellingen. Deze bekroning is daarom extra mooi.

In dit intensieve traject ging VVSG samen met de lokale besturen na hoe zij duurzaamheid op een structurele manier in hun beleidsplannen van de periode 2020-2025 kunnen verankeren. Na 2,5 jaar rondde de VVSG haar SDG-traject met 20 pilootgemeenten af. Deze oefening leverde heel wat concrete resultaten op, zoals een publicatie met 50 praktijkvoorbeelden rond SDG-sensibilisering en een inspiratiegids over het integreren van duurzaamheid in de meerjarenplannen.

Twintig gemeenten kregen begeleiding op maat om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) te integreren in het gemeentelijk beleid. Twee gemeenten met een CD&V-bestuur, Harelbeke en Evergem, steken erboven uit en werden bekroond als strafste SDG-pilootgemeenten. Zij presteerden het best rond het integreren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het lokale beleid, de gemeentelijke communicatie en de lokale politieke organen.

In totaal werden vier gemeenten als 'strafste SDG-pilootgemeenten' verkozen: Harelbeke, Evergem, Hoogstraten en Edegem. De organisatie geeft een extra dikke pluim voor stemmenkanon Harelbeke, waar de duurzaamheidsdoelstellingen als basis werden gebruikt voor een sterk participatief traject voor de omgevingsanalyse en het nieuwe meerjarenplan. De administratie en het bestuur werden hierbij betrokken via dienstoverschrijdende workshops en de stad deed ook actief een beroep op externe partners, zoals bedrijven en de burgers via participatiemomenten.

Het uiteindelijke doel van dit initiatief is een reeks tools en aanbevelingen, die uiteraard ook gecommuniceerd worden naar alle 300 Vlaamse steden en gemeenten.

CD&V duurzame gemeenten

Voer mee campagne in uw provincie!

Tijdens de laatste 2 weken van de campagne trekt onze tourbus door Vlaanderen en Brussel. Zorg dat u erbij bent en ga mee op pad met onze topkandidaten om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om op 9 juni voor zekerheid te kiezen.

Gratis bestaat niet.

De afgelopen weken werden we in de pers om de oren geslagen met maatregelen om de koopkracht van mensen te versterken. Bij linkse partijen kwam het woord ‘gratis’ sneller over de tong gerold dan het water in de Niagara-watervallen stromen kan. Rechtse partijen hadden de mond vol van de in hun ogen heilige graal van 500 euro verschil tussen werken en niet-werken. Ze slaan beiden pijnlijk de bal mis.

cd&v wil met bijkomende investeringen de veiligheid van ons land verzekeren

Cd&v legt een plan op tafel om de internationale veiligheid van ons land te versterken. Blikvangers zijn onder meer het verhogen van het aantal beroepsmilitairen naar 40.000, de aankoop van luchtafweer, een extra fregat en bijkomende F35’s. Cd&v bundelt die voorstellen in een ‘Roadmap voor onze Belgische Defensie’, die 15 concrete punten bevat.