CD&V wil niet onbezonnen treinloketten sluiten

Publicatiedatum

Auteur

Jef Van den Bergh

Deel dit artikel

CD&V kant zich niet tegen een efficiëntieoefening bij het spoor, integendeel, maar benadrukt wel dat de NMBS moet zorgen dat iedereen mee kan met een modernisering. Verkeersspecialist en CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh: “Veel loketten bij stations worden maar weinig gebruikt. Mensen en middelen kunnen misschien beter ingezet worden voor een optimale dienstverlening. Maar we mogen niet blind zijn voor de gapende digitale kloof in de samenleving. Veel mensen zijn minder mobiel, kennen de digitale mogelijkheden onvoldoende en hebben nog steeds begeleiding nodig. Ook de sociale functie van een lokaal station als ontmoetingsplaats mag niet vergeten worden. Ook hier is verdere reflectie nodig.”

Afgelopen maandag, 1 februari, kregen 44 burgemeesters rond de middag een e-mail met de melding dat de loketten in het station van hun gemeente voor het einde van het jaar gesloten wordt. Na protest communiceerde minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) dat deze beslissing niet doorging. Verkeersspecialist en CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh ondervroeg donderdag de minister hierover kritisch in de Kamer. “Ik viel maandag bijna van mijn stoel toen ik de aankondiging van de sluiting vernam uit de pers. Maar ik viel dinsdag opnieuw van mijn stoel, omdat u als minister rechtstreeks bij de NMBS ingreep met 'de beslissing gaat niet door'.”

Volgens Jef Van den Bergh moet de NMBS voldoende aandacht hebben voor zij die minder vertrouwd zijn met digitale dienstverlening. “Er is een grote groep mensen die nog graag een woordje uitleg krijgen, die minder handig zijn met digitale loketten, met apps, en die wat assistentie kunnen gebruiken.”

Ook beklemtoonde Van den Bergh het belang van de dialoog met gemeentebesturen.“Stations maken deel uit van het lokaal weefsel. Lokale besturen staan het dichtst bij de mensen. Zij kunnen de lokale noden het best inschatten. Het is niet voor het eerst dat we pleiten voor een volwaardig partnerschap tussen NMBS en gemeentebesturen, en dit valt keer op keer op een koude steen. Nochtans bestaan er bij die lokale besturen heel wat creatieve ideeën qua invulling van de stations in het belang van de reizigers én de lokale gemeenschap. Het is toch belangrijk dat er menselijke aanwezigheid is in en rond de stations.”

Tot slot kwam ook de vertrouwensbreuk tussen minister en NMBS-CEO Sophie Dutordoir ter sprake. Jef Van den Bergh deed een oproep om aan tafel te gaan om het vertrouwen zo snel mogelijk te herstellen. “Aan het begin van de bestuursperiode, met grote ambitie voor het spoor, is het nodig dat u mijnheer de minister en de CEO van de NMBS samen aan dezelfde kar trekken. Wederzijds vertrouwen is daarvoor essentieel.”

Nieuws

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.