CD&V haalt slag thuis: hervorming sociale huurprijzen mét garanties voor personen met handicap

Publicatiedatum

Parnian Robatsarpooshi

Deel dit artikel

“De hervorming van de sociale huurprijzen? Niet zonder de garanties dat mensen met een handicap die een inkomensvervangende tegemoetkoming krijgen niet de dupe zijn”, zo liet Vera Jans vorige week weten aan bevoegd minister Matthias Diependaele tijdens de plenaire zitting in het Vlaams Parlement. Zij haalt nu haar slag thuis, want bij de herberekening van de sociale huurprijzen zal rekening gehouden worden met die groep. Vera Jans reageert tevreden.

Bij de hervorming van de sociale huurprijzen zal rekening worden gehouden met personen met een handicap die een inkomensvervangende tegemoetkoming krijgen, dat maakte de Vlaamse Regering vanavond bekend. Die hervorming van de sociale huurprijzen is nog een beslissing van de vorige Vlaamse minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA), met de bedoeling de berekening objectiever te maken. Sinds januari dit jaar zijn er aan drie belangrijke parameters wijzigingen gebeurd om de sociale huurprijsberekening objectiever te maken: de marktwaarde, een energiecorrectie en de inkomsten van alle gezinsleden. de marktwaarde,  een energiecorrectie en de inkomsten van alle gezinsleden. En net bij die laatste pijler knelde het schoentje voor Vlaams parlemntslid Vera Jans: “CD&V staat achter de hervormingen en wil die zeker niet terugschroeven, maar we willen wél de garantie bieden dat de allerzwaksten de aanpassingen kunnen opvangen. Dit bleek niet zo te zijn voor personen met een handicap die een inkomensvervangende tegemoetkoming krijgen, aangezien de huurprijs van sociale woningen berekend worden op basis van de inkomsten van alle gezinsleden, ook wanneer het gaat om gehandicapten met een inkomensvervangende tegemoetkoming. Personen met een handicap mogen niet de dupe zijn.”

Opgelucht en tevreden

Vorige week liet Vera Jans tijdens een tussenkomst in de plenaire vergadering in het Vlaams Parlement weten dat ze een snelle aanpassing met retroactiviteit nodig acht. Ze haalt nu haar slag thuis, want de hervorming wordt aangepast. Enerzijds zal de impact van het meerekenen van het referentie-inkomen voor de huurprijsberekening van inwonende familieleden met een ernstige handicap bij de huurprijsberekening gemilderd worden. Anderzijds zullen familieleden van de eerste, tweede en derde graad van de huurder die een ernstige handicap hebben een dubbele gezinskorting krijgen.

Vera Jans reageert opgelucht en tevreden:  “Deze aanpassing was voor ons noodzakelijk. We konden echt niet toestaan dat uitgerekend mensen met een handicap een veel hogere huurprijs zouden betalen dan voorheen.”

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.