Senaat: Karin Brouwers klaagt loonkloof in België aan

Karin Brouwers

Equal Pay Day valt dit jaar op 20 maart 2023. Dit is de dag die aangeeft hoe lang Belgische vrouwen zouden moeten werken om hetzelfde loon te verkrijgen als de Belgische mannen het jaar daarvoor. Zij zouden dus bijna drie maanden langer moeten werken, want de loonkloof bedraagt in België maar liefst 21,6%. Daar komt nog bij dat vrouwen deze kloof meenemen in hun pensioen: de pensioenkloof bedraagt vandaag 20% in België. Aan het huidige tempo verkleint de loonkloof op Europees niveau tergend traag; het zou nog tot 2086 duren tot deze gedicht is. Zo lang willen we natuurlijk niet wachten. Daarom deed Karin Brouwers een tussenkomst in het thematisch debat over de economische emancipatie van vrouwen.

Er liggen verschillende oorzaken aan de basis van de loonkloof. Op vlak van bruto uurloon verdienen vrouwen ook nog steeds minder dan mannen. Gecorrigeerd voor arbeidsduur bedraagt de loonkloof namelijk 5% in België. Toch is ook het hogere cijfer van 21,6%, dat rekening houdt met arbeidsduur, enorm relevant. Uit cijfers van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen blijkt namelijk dat vrouwen hun inkomen vooral zien dalen wanneer zij betaalde arbeid terugschroeven in functie van de zorg voor hun kinderen. Door de stereotiepe rollenpatroon en de effectieve loonkloof van 5% is dit veel vaker de vrouw. 40% van de vrouwen werkt deeltijds, terwijl dit maar 11,6% is bij mannen. De keuze om part time te werken moet echter effectief een keuze zijn en geen organisatorische noodzaak.

Het is dus cruciaal om in dit debat naar het gehele plaatje te kijken en ook de ruimere context van deze verborgen ongelijkheid in rekening te nemen. Door de effectieve loonkloof van 5% te bestrijden, kunnen we er ook voor zorgen dat er minder ongelijkheid is bij de keuze voor wie er thuisblijft om voor de kinderen te zorgen. Dit willen we doen door de transparantie over lonen die al voorzien is in de loonkloofwet van 2012, beter af te dwingen. Ook op het Europees niveau wordt er eind deze maand gestemd over nieuwe regels voor loontransparantie. Als de nieuwe maatregelen worden aangenomen, zullen werkgevers informatie over loonverschillen moeten publiceren. We willen dit voorstel met beide handen grijpen om verder te bouwen op onze Belgische loonkloofwet van 2012. Zo kunnen we de loonkloof krachtdadig aanpakken.

Cd&v maakt van mentaal welzijn van kinderen en jongeren een absolute prioriteit

Het aantal jongeren met mentale en fysieke klachten blijft toenemen. Er is ook een sterke toename in zelfmoordgedachten van 17,6% in 2018 naar 22,3% in 2022. Vooral jonge vrouwen zijn een kwetsbare doelgroep, het aantal zelfdodingen in deze groep neemt toe. Cd&v wil van mentaal welzijn een absolute prioriteit maken. De partij stelt daarvoor een plan voor onder de noemer “May the force be with youth” met de focus op kinderen en jongeren.  In het plan pleit de partij voor een verdubbeling van het budget voor geestelijke gezondheidszorg, voor meer inzetten op preventie en voor toegankelijkere zorgverlening. “De generatie die staat te trappelen om haar toekomst vast te pakken, is een weerbare en veerkrachtige generatie. We moeten hen daar ten volle in te ondersteunen.”

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.