Zo‘n 450.000 kinderen ontvangen eind volgende week een premie van 100 euro via Groeipakket

Publicatiedatum

Hilde Crevits

Deel dit artikel

Op 5 mei staan de uitbetalingen van het Groeipakket gepland, waaronder de sociale toeslagen. Tijdens de begrotingsopmaak vorig jaar heeft de Vlaamse regering beslist om bijkomende maatregelen te nemen rond het Groeipakket, waaronder een uitbreiding van de groep mensen met recht op een sociale toeslag in 2023 en de toekenning van een premie van 100 euro per kind in 2022 en 2023.

385.000 kinderen ontvingen eind vorig jaar de eerste maal een premie van 100 euro. Sinds januari kwamen daar door de maatregelen zo’n 20.000 kinderen bij, doordat de inkomensgrens voor de laagste inkomsten met 5% werd verhoogd. Vanaf april 2023 gaat het om nog eens 45.000 kinderen extra, omwille van een nieuwe inkomenscategorie waarbij het gezinsinkomen tussen € 34.526,91 en € 40.281,40 ligt. Gezinnen met 1 of 2 kinderen die eerder geen recht hadden op een sociale toeslag zullen op 5 mei voor de eerste maal een sociale toeslag van € 35 per kind krijgen.

In totaal hebben nu meer dan 450.000 kinderen recht op een sociale toeslag. Zij zullen via het Groeipakket binnenkort elk een premie van 100 euro ontvangen. Het gaat om ongeveer 65.000 kinderen meer dan het jaar voordien. De premie is bedoeld om de koopkracht van gezinnen met een beperkt inkomen te ondersteunen. Vanaf 5 mei zouden de bedragen op de rekening van duizenden gezinnen moeten staan.

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits: “Het zijn voor veel mensen financieel moeilijke tijden. Bij de begrotingsopmaak in 2022 is er daarom beslist om via het Groeipakket extra inspanningen te leveren voor gezinnen met lagere inkomens. In november werd er al aan zo’n 385.000 kinderen een extra premie van 100 toegekend. We hebben toen ook beslist om vanaf dit jaar de doelgroep uit te breiden. Daardoor zullen dit keer zo’n 450.000 kinderen een premie van 100 ontvangen. Gezinnen die er recht op hebben, hoeven niets te doen: de uitbetaling gebeurt automatisch. Eind volgende week moeten zij het bedrag op hun rekening zien staan.”

Voer mee campagne in uw provincie!

Tijdens de laatste 2 weken van de campagne trekt onze tourbus door Vlaanderen en Brussel. Zorg dat u erbij bent en ga mee op pad met onze topkandidaten om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om op 9 juni voor zekerheid te kiezen.

Gratis bestaat niet.

De afgelopen weken werden we in de pers om de oren geslagen met maatregelen om de koopkracht van mensen te versterken. Bij linkse partijen kwam het woord ‘gratis’ sneller over de tong gerold dan het water in de Niagara-watervallen stromen kan. Rechtse partijen hadden de mond vol van de in hun ogen heilige graal van 500 euro verschil tussen werken en niet-werken. Ze slaan beiden pijnlijk de bal mis.

cd&v wil met bijkomende investeringen de veiligheid van ons land verzekeren

Cd&v legt een plan op tafel om de internationale veiligheid van ons land te versterken. Blikvangers zijn onder meer het verhogen van het aantal beroepsmilitairen naar 40.000, de aankoop van luchtafweer, een extra fregat en bijkomende F35’s. Cd&v bundelt die voorstellen in een ‘Roadmap voor onze Belgische Defensie’, die 15 concrete punten bevat.