Vlaams regeerakkoord voorgesteld

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

Maandag stelden de regeringsonderhandelaars het nieuwe, ambitieuze Vlaamse regeerakkoord voor. Voor Cd&v schreven onderhandelaars Wouter Beke en Hilde Crevits, samen met al onze Vlaamse parlementsleden, aan een verhaal op mensenmaat met een duidelijke oranje draad: een beleid dicht bij de mensen.

We danken alle CD&V-parlementsleden van de Vlaamse fractie , onze hoofdonderhandelaars en alle medewerkers uitdrukkelijk voor hun harde werk en hun bijdrage aan het slagen van dit regeerakkoord.  Het resultaat is een regeerakkoord waarin mensen centraal staan, dat een beleid dichtbij de mensen mogelijk maakt.

Een job voor elke Vlaming, een jobbonus waardoor de laagste inkomens meer zullen verdienen, flexibele kinderopvang, betaalbare rusthuizen, meer kinderverzorgsters in het kleuteronderwijs, een Taalturbo voor elk kind, 25.000 nieuwe of vernieuwde sociale woningen en enkele duizenden kilometer veilige fietspaden. Het zijn maar enkele van de CD&V-prioriteiten van het nieuwe, ambitieuze Vlaams Regeerakkoord. Met concrete, gerichte maatregelen brengt de nieuwe Vlaamse Regering Vlaanderen dicht bij de mensen.

Het Vlaams Regeerakkoord is een verhaal op mensenmaat met een duidelijke ‘oranje draad’. Een verhaal waar elke Vlaming beter van wordt. Een verhaal van investeren in de samenleving, in samenwerking en innovatie, in bescherming. Een verhaal dat elke Vlaming kansen geeft om boven zichzelf uit te stijgen maar ook de verantwoordelijkheid om die kansen te grijpen.

Bekijk de integrale tekst van het regeerakkoord 2019-2024

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.