Tijd voor een kindnorm in het verkeer!

Publicatiedatum

Auteur

Jef Van den Bergh

Deel dit artikel

Naar aanleiding van de week van de mobiliteit pleit cd&v-verkeersexpert Jef Van den Bergh voor de kindnorm in het verkeer. Hiermee steunen we het pleidooi van de Gezinsbond.

Vandaag blijkt uit een onderzoek van de Gezinsbond dat een betere verkeersveiligheid een prioriteit is voor ouders en grootouders. Zij willen dat hun (klein)kinderen zich veilig kunnen verplaatsen in hun gemeente en vragen om het verkeersbeleid aan te passen aan wat kinderen nodig hebben.

"We moeten het verkeer bekijken door de ogen van kinderen, als volwaardige verkeersdeelnemers. Vier op de tien ouders vindt het niet veilig om kinderen met de fiets naar school te laten gaan. Ook het onderzoek van de Gezinsbond bevestigt dit vandaag. Daardoor krijgen kinderen en jongeren te weinig de kans om zelf het verkeer te leren kennen en zich zelfstandig te verplaatsen. In plaats van dat te aanvaarden, moeten we het verkeer meer op kindermaat organiseren." - Jef van den Bergh

20180919tw-kindnorm.png

"Zo moeten we ervoor zorgen dat kinderen een goed zicht hebben door de begroeiing lager te houden. We kunnen ook bijvoorbeeld kleine verkeerslichten op ooghoogte van kinderen plaatsen, zeker in de buurt van scholen of andere plekken waar veel kinderen komen.” - Jef van den Bergh

Kinderen zijn en blijven kwetsbaar in het verkeer. Omdat hun vaardigheden nog niet helemaal ontwikkeld zijn, ervaren ze het verkeer op een andere manier. Daarnaast spiegelen kinderen zich heel erg aan hun ouders en andere voorbeeldfiguren. Door sensibilisering en educatie leren ze snel bij over het verkeer en passen ze hun gedrag gemakkelijk aan. Tot tien jaar valt grote vooruitgang te boeken door veel te wandelen en fietsen.

De oplossing is dus niet om kinderen weg te houden uit het verkeer, maar om ze zo veel mogelijk zelf te laten deelnemen aan het verkeer en al doende te laten leren. Om dat te realiseren moeten we kinderen als referentiepunt nemen bij elke grote en kleine beslissing over het verkeer. De kindnorm als basis.

"Rond elke school is er nu al een zone 30 voorzien We zien effectief dat er in die zone 30 rond de school weinig ongevallen gebeuren. Maar we zien ook dat 77 procent van de ongevallen met kinderen op weg naar school nét buiten die zone 30 gebeuren, tot 300 meter van de school. Daarom moeten we de zone 30 rond scholen onder de loep nemen en in functie van de door de kinderen gebruikte routes, verder uitbreiden. Dat kan in combinatie met meer school- en fietsstraten om auto’s op grotere afstand van de school te houden, conflictvrije kruispunten door vb. aparte groenfases, fietstunnels of fietsopstelvakken om dodehoekongevallen te vermijden, …”  - Jef van den Bergh

Plaatsen die goed en veilig zijn voor een acht- en voor een tachtigjarige zijn goed en veilig voor iedereen. CD&V hanteert deze 8 80-visie in haar mobiliteitsvisie. De kindnorm is een verdere uitwerking van deze visie.

Meer info: Jef Van den Bergh: 0473/74.83.16

Nieuws

De Moor wil komaf maken met asielaanvragen door erkende vluchtelingen: “ondermijnt asielsysteem”

Ons land stelt een aanzienlijke stijging vast van asielaanvragen van Palestijnen en Syriërs die reeds bescherming genieten in een ander Europees land, meestal Griekenland en in mindere mate Bulgarije. De afgelopen maanden gaat het over telkens meer dan 450 aanvragen per maand. Staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor wil daar komaf mee maken.

Nederlands is de sleutel tot participatie en kansen

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.

Gedwongen terugkeer naar Marokko verviervoudigd

Dankzij de vernieuwde samenwerking met Marokko, werden dit jaar al meer dan 200 Marokkanen in onwettig verblijf gedwongen teruggestuurd naar hun herkomstland, meer dan vier keer zoveel als vorig jaar.