Slechts 5 procent van de 65+ers heeft een UiTPAS

Brecht Warnez

Maar liefst de helft van de 60-plussers in Vlaanderen voelt zich af en toe sociaal geïsoleerd, wat een belangrijke negatieve impact heeft op hun welzijn. “Bovendien blijkt dat nog geen 5 procent van de 65-plussers een UiTPAS heeft. Daarom roep ik op om deze meer te promoten en toegankelijker te maken voor deze doelgroep. Via de pas kunnen 65-plussers meer deelnemen aan het rijke vrijetijdsaanbod”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister-president Jan Jambon (N-VA).

Cd&v roept in hun Ouderenplan op om met het beleid meer oog te hebben voor onze oudere bevolking. Recent bleek al uit een bevraging van de Koning Boudewijnstichting dat 22 procent van de Vlaamse ouderen aangeven te vereenzamen. “Voor ons is elke persoon uniek en een meerwaarde voor de samenleving. Net daarom willen we niet dat mensen uit Generatie Ervaring zich opsluiten. Deelnemen aan het socio-culturele leven is daar een belangrijk aspect van”, geeft Brecht Warnez mee. “We nemen onze verantwoordelijkheid om hier met heel wat maatregelen iets aan te doen.”

Vlaams parlementslid Brecht Warnez

UiTPAS mag geen gemiste kans worden

De UiTPAS is een kaart die toegang geeft tot verrassende vrije tijd buitenshuis. Met de UiTPAS kunnen houders ervan punten sparen telkens wanneer ze deelnemen aan culturele evenementen, zoals theater-, film- of muziekvoorstellingen, tentoonstellingen, sportactiviteiten en andere vrijetijdsactiviteiten. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor kortingen, gratis toegang of andere voordelen bij de deelnemende partners en organisaties.

“De pas is bedoeld om mensen te stimuleren om deel te nemen aan activiteiten en drempels zoals financiële beperkingen te verlagen. Het biedt ook inspiratie en is een incentive om buiten te komen. Een ideaal middel dus om ook onze ouderen uit hun huis te krijgen”, geeft Warnez aan. “Van de 1,4 miljoen Vlaamse 65-plussers hebben maar 70.000 mensen zo’n kaart. Dit moet echt beter.”

Tijd voor actie

De UiTPAS biedt de mogelijkheid om speciaal voor een bepaalde doelgroep gepersonaliseerde aanbiedingen te voorzien en het engagement van de gebruikers te monitoren. “We stellen een overheidscampagne voor die via onze lokale besturen de vele kansen en voordelen van de UiTPAS in de verf zet: bewegen, lezen, discussiëren, genieten, cultuur beleven, vrijwilligerswerk, … We zien in een massaal gebruik van de UiTPAS door onze 65-plussers een hulp om gezond en gelukkig ouder te worden”, sluit Brecht Warnez af.

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.

Weinig lege brooddozen, maar vooral ongezonde brooddozen: een one size fits all oplossing bestaat niet

Onderzoek van de Universiteit Gent en het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw naar de inhoud van de brooddozen en naar de toegankelijkheid van schoollunch in Vlaamse basisscholen toont aan dat de meeste brooddozen van leerlingen gevuld zijn, maar een eerder ongezonde en niet-milieuverantwoorde maaltijd bevat.