Minimumpensioenen stijgen opnieuw

Jan Vanderhoeven

Mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben, verdienen een degelijk pensioen. Heb je een volledige loopbaan achter de rug, dan zal je jouw minimumpensioen vanaf deze maand opnieuw zien stijgen. Dat is opnieuw een duidelijk signaal voor de ondersteuning van de koopkracht van de gepensioneerden.

Het minimumpensioen voor een volledige loopbaan van de werknemers en zelfstandigen zal dus 1.253,95 euro bruto per maand bedragen voor de alleenstaanden en 1.566,94 euro bruto per maand voor het gezinstarief. Sinds het begin van deze legislatuur zullen de minimumpensioen al met minstens 130 euro/maand omhoog zijn gegaan. Met deze maatregel en de sociale bonus in de tax shift zijn de minimumpensioen voor een volledige loopbaan met 2,1% gestegen, buiten de indexering en de welvaartsvastheid.

pensioenen-stijgen.png

Meer koopkracht voor onze gepensioneerden mét een adequaat minimumpensioen dat een waardig leven toelaat, daar staan we als partij voor. Met deze verhoging gaan we verder op de weg die sinds 2015 is ingezet en waarbij het minimumpensioen gestegen met 130,61 euro voor de werknemers en met 183,01 euro voor de zelfstandigen.

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.