Leefloon blijft stijgen

Kris Peeters

Het risico op armoede danig terugschroeven, is en blijft een belangrijke doelstelling van onze partij. Bij de begrotingscontrole werd daarom 80 miljoen euro extra vrijgemaakt voor armoedebestrijding. Deze middelen zullen ingezet worden om het leefloon te verhogen.

Het extra budget zal gebruikt worden  om het leefloon van gezinshoofden (dus ook alleenstaanden met kinderen), de uitkeringen van mensen met een handicap en de inkomensgarantie voor ouderen (het ‘leefloon voor 65-plussers’) te verhogen. De verhogingen gaan in vanaf 1 juli.

Uitkering Verhoging (per maand)
Leefloon - gezinshoofd + 40 euro
Inkomensgarantie voor ouderen – alleenstaande + 13,2 euro
Inkomensgarantie voor ouderen – samenwonend + 8,8 euro
Inkomensvervangende tegemoetkoming + 40 euro

"Het risico op armoede ligt in ons land nog steeds te hoog. Niet alleen door jobs te creëren, maar ook door de laagste uitkeringen te verhogen kunnen we hier een effectief antwoord op bieden. Vanaf juli zullen gezinshoofden die een leefloon ontvangen, maandelijks 40 euro meer krijgen. Dat geldt ook voor mensen met een handicap die als gezinshoofd een inkomensvervangende tegemoetkoming ontvangen."Kris Peeters

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.