Extra vergoeding voor wie zijn grond bebost

Publicatiedatum

Auteur

Koen Van den Heuvel

Deel dit artikel

Vandaag keurde de Vlaamse regering, op voorstel van minister voor Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel, het besluit betreffende de tegemoetkoming van grondwaardeverlies bij bebossing goed.

“Wie een stuk grond in eigendom heeft en dit wil bebossen, kan vanaf nu rekenen op een extra vergoeding. Er was al een subsidie voor aankoop en bebossing. Nu voorzien we ook een tegemoetkoming voor het verlies van de grondwaarde. Zo maken we van het boscompensatiefonds een slagvaardig en efficiënt instrument dat snel tot compensatie leidt”, zegt Koen Van den Heuvel

Om ervoor te zorgen dat het bosoppervlak in ons land niet achteruitgaat, richtte de Vlaamse regering in 2001 het boscompensatiefonds op. Wie ontbost moet compenseren. Hetzij door zelf een nieuw bos aan te planten, hetzij door een wettelijk vastgelegd bedrag te storten in dat boscompensatiefonds. Oorspronkelijk gebruikte de overheid de middelen van het fonds zelf om gronden aan te kopen en te bebossen. In 2011 werd het fonds ook open gesteld voor subsidies voor aankoop van grond door gemeenten en provincies. Sinds 2015 kunnen ook verenigingen en particulieren er beroep op doen.

Wie grond aankoopt om te bebossen, krijgt een tegemoetkoming van 60% van de aankoopsom (met een maximum van 3.5 euro/m²). In 2017 werd die subsidie opgetrokken tot 80 % voor aankoop van gronden in groene bestemmingen. 

“Door het nieuwe besluit, dat vandaag werd gestemd, zullen eigenaars die gronden bebossen een forfaitaire tegemoetkoming bekomen voor het verlies van grondwaarde. Deze eenmalige tegemoetkoming is vastgesteld op 11.150 euro per hectare”, legt Koen Van den Heuvel uit. “Voor het effectief bebossen van het perceel kan men beroep doen op de reeds bestaande bebossingssubsidie. Die bedraagt tussen de 3.500 en de 5.000 euro per hectare afhankelijk van onder andere de boomsoortenkeuze. Zo willen we extra bebossing stimuleren.”

Nieuws

cd&v maakt het verschil voor mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.

Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.

Cd&v vraagt strengere regels rond fatbikes

Cd&v wilt een halt toeroepen aan de toenemende overlast en veiligheidsrisico’s rond fatbikes. De partij wil dat de federale regering onderzoekt welke maatregelen genomen kunnen worden om fatbikes meer te weren uit het straatbeeld wanneer dat overlast geeft of verkeersonveilig is.

Morgen Beter: ons appèl voor de samenleving

Onze nieuwjaarsreceptie was een schot in de roos. Lees hier de toespraak van onze voorzitter, Sammy Mahdi.