In de krant ‘De Morgen’ staat vandaag dat de elektrische fiets populairder is dan ooit tevoren. Het vervoermiddel kent steeds meer bijval, ook bij jongeren. “55 procent van de gebruikers is jonger dan 50 en zelfs 9 procent jonger dan 25 jaar”. Wat maakt de elektrische fiets zo hip?
Het is geen taboe meer dat heel wat jongeren een elektrische fiets aanschaffen. Velen onder hen doen dit vooral om het woon-werkverkeer op een snelle manier te overbruggen. In plaats van tijd te verspillen met de auto in de file, kan datzelfde traject met een e-bike op een sneller of bijna even snel tempo afgelegd worden.
Laura Staut (28) uit Beveren geeft het goede voorbeeld. Elke dag neemt ze haar elektrische fiets en trapt ze zich een weg naar haar werk.
Ik ben een grote voorstander van de elektrische fiets. Mijn vorige werk in Boom was op twintig kilometer van waar ik woon. Elke morgen kon ik kiezen: ofwel in de file gaan staan in de Kennedytunnel en de A12 nemen, ofwel met de elektrische fiets snel op het werk geraken via verschillende natuurparken. Of zoals nu naar mijn huidig werk via de fietssnelwegen. Vaak is met de fiets naar je werk gaan even snel als met de auto. Het enige nadeel voor veel mensen: je moet je benen bewegen (lacht). Terwijl je op je fiets net je zorgen van op je werk kan achterlaten. Tegen dat je thuis bent, is alles terug in orde, en lacht de hele wereld je toe. - Laura
>> Lees meer over Laura’s visie op onze samenleving, de lokale politiek en het sexappeal van onze partij
Natuurlijk staat (elektrisch) fietsen erom bekend vooral ook een sociale activiteit te zijn. Zowel voor jong als oud. Samen met een hele hoop vrienden een rit maken op zondagochtend en onderweg even neerploffen op een terras voor een kop koffie. José De Cauwer, co-commentator bij Sporza, kan zich hier helemaal in vinden, vertelde hij vorig jaar in een interview met ons ledenblad Ampersand:
Ik ben onlangs nog eens gaan fietsen, en onderweg gestopt op een terras om een koffie te drinken. Vijftig fietsen stonden daar, waarvan twintig elektrische. Die elektrische fietsen, dát heeft wat teweeggebracht, in de positieve zin. Het is ook geen schande meer om met een elektrische fiets te rijden. Met een gewone fiets zouden ze elkaar misschien niet kunnen volgen. Dat vind ik geweldig. En daar moeten we met z’n allen op inzetten. Net als de fietsvergoedingen. Fantastisch vind ik dat. De fiets is eigenlijk een geweldig vervoermiddel, authentiek aan Vlaanderen. En bovendien gezond. Ik denk dat je voor 80 procent van de dagen in België met een fiets kan rijden. Daarmee krijg je nog 20 procent respijt voor de dagen dat je niet in de regen wil rijden (lacht). De fiets biedt in mijn ogen een hele grote mogelijkheid. De ommezwaai naar een echte fietscultuur moet nu komen. - José
>> Meer ontdekken over de passie van José voor de koers
WAT DOEN WIJ OM DE FIETS TOT KONING VAN DE WEG TE BOMBARDEREN?
Fietsvergoedingen
Naast fietsvergoedingen voor gewone elektrische fietsen, is er nu dankzij Jef Van den Bergh ook een fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen. Dat zijn elektrische fietsen die snelheden tot 45 kilometer per uur kunnen halen.
De impact van de fietsvergoeding op het fietsgebruik blijkt erg groot te zijn. Uit de woon-werkenquête van de FOD Mobiliteit blijkt dat bij werkgevers die een fietsvergoeding invoeren, het fietsgebruik met meer dan 20 procent toeneemt. De fietsvergoeding is dus een bijzonder effectieve maatregel om mensen uit hun wagen en op de fiets te krijgen, met minder verkeerscongestie en –vervuiling als gevolg. De overheid moet met deze effecten in het achterhoofd het gebruik ervan verder stimuleren. – Jef Van den Bergh
>> Lees er hier meer over
Geen verplichte verzekering meer
Momenteel moet voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen, in principe een aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. Dat zorgt in de praktijk voor absurde situaties. Elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten verzekerd worden om conform te zijn met de wet. Kris Peeters pakte de situatie aan en zorgt ervoor dat snelle elektrische fietsen (met een snelheid van meer dan 45 kilometer per uur) geen verplichte verzekering meer nodig hebben.
“We geven met de afschaffing van de verplichte verzekering verder een duwtje in de rug aan opkomende vervoersmiddelen als elektrische fietsen en speed pedelecs. Het gaat om vervoersmiddelen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. We willen deze vervoersmiddelen juist stimuleren omdat ze een goed alternatief zijn voor de auto. Ze dragen bij tot het verkleinen van de files en het verminderen van de luchtvervuiling.” - Kris Peeters
>> Lees er hier meer over