Cd&v wil huidkanker snel als beroepsziekte erkennen

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Cd&v-Kamerleden Nathalie Muylle en Nawal Farih willen huidkanker snel erkend zien als beroepsziekte en ook zonnecrème goedkoper maken.

“Maar liefst 1 op 5 Belgen krijgt huidkanker. Met de zomer in zicht willen we benadrukken hoe belangrijk het is om je huid goed te beschermen”, aldus de Kamerleden. “Minister Vandenbroucke zegt dat hij werkt aan de erkenning als beroepsziekte, maar er is nog geen Koninklijk Besluit en nog geen spoor van financiering. Het is vijf voor twaalf.”

Cijfers

Huidkanker is wereldwijd en in België de meest voorkomende vorm van kanker. De ziekte treft 1 op 5 Belgen voor de leeftijd van 75 jaar. 40% van alle kankers die vandaag ontdekt worden is een type huidkanker. Niet alleen is het de meest voorkomende kanker, maar ook de kanker die het snelst groeit in aantal. In België worden jaarlijks 46.000 nieuwe huidkankerdiagnoses vastgesteld.

Nochtans kunnen de meeste huidkankers voorkomen worden. Veruit de meeste huidkankers zijn het gevolg van overmatige blootstelling aan uv-stralen, voornamelijk van de zon, maar ook van zonnebanken. Volgens de WHO is tot 70% van de huidkankers te voorkomen door goede preventieve bescherming.

92% van de huidkankers zijn niet of in mindere mate levensbedreigend. Melanomen daarentegen, die 8% van de huidkankers vertegenwoordigen zijn, zijn dat wel. Farih: “Het is dan ook van groot belang dat dit type huidkanker zo vroeg mogelijk wordt ontdekt. Een onschuldig lijkend plekje op de huid kan vaak gevaarlijker zijn dan we denken. Daarom is het belangrijk om regelmatig naar de dermatoloog te gaan.”

Cd&v-Kamerleden Muylle en Farih stellen concrete maatregelen voor om het groeiend aantal patiënten tegen te gaan.

Erkenning als beroepsziekte

In verschillende buurlanden, waaronder Duitsland en Denemarken, is huidkanker reeds erkend als beroepsziekte. In België is dat nog niet het geval. Nathalie Muylle: “Minister Vandenbroucke zegt dat hij werkt aan de erkenning als beroepsziekte, maar er is nog geen Koninklijk Besluit en nog geen spoor van financiering. Het is vijf voor twaalf. Dat huidkanker nog niet op de Fedris-lijst van beroepsziekten staat, is onlogisch. De blootstelling aan uv-stralingen voor wie buiten werkt, zoals werknemers in de bouw of landbouwers, is vijfmaal hoger dan het gemiddelde. Door huidkanker te erkennen als beroepsziekte kunnen wij deze werknemers betere bescherming bieden”, zegt Nathalie Muylle.

In geval van erkenning als beroepsziekte…

• worden de volledige medische kosten en remgelden terugbetaalt door Fedris,
  • biedt Fedris bij arbeidsongeschiktheid financiële ondersteuning aan, waarbij 90% van het basisloon wordt vergoed wanneer de werknemer volledig arbeidsongeschikt is en het resterende inkomensverlies wordt vergoed in het geval van gedeeltelijke ongeschiktheid,
  • kan ook de familie van de werknemer een compensatie krijgen. Wanneer iemand overlijdt aan een door Febris erkende beroepsziekte, komt de familie in aanmerking voor een vergoeding en dekking van de begrafeniskosten.
  1. Betaalbare zonnecrème

Een van de belangrijkste middelen om de huid te beschermen is zonnecrème. “Maar zonnecrème biedt enkel voldoende bescherming als het voldoende en op de juiste manier gebruikt wordt. Dat wil zeggen: de huid elke twee à drie uur opnieuw insmeren. Eén fles zonnecrème bevat gemiddeld 200 milliliter en kost al snel 20 euro. Correct zonnecrèmegebruik kan je dus duur komen te staan”, verduidelijkt Farih.

Daarom stellen de Kamerleden voor om zonnecrème met factor 50 te laten erkennen als geneesmiddel of door zonnecrème op te nemen op de Europese lijst met producten waarop een lager btw-tarief mag worden toegepast. Een alternatief is om voor patiënten die een hoger risico lopen zonnecrème met factor 50 op voorschrift te voorzien met terugbetaling.

Cd&v wil ‘koerspact’ met elke gemeente om toekomst wielersport te verzekeren

De start van het wielerseizoen komt eraan; een fantastische periode waar zowat heel Vlaanderen reikhalzend naar uitkijkt. Maar er zijn zorgen over de toekomst van de wielersport.

Vlaams minister Crevits investeert 2 miljoen euro in mentale gezondheidszorg voor aanstaande en jonge moeders

Jonge moeders worden geconfronteerd met grote veranderingen en aanpassingen die niet altijd eenvoudig zijn. Eén op de vijf vrouwen ervaart in de perinatale periode mentale gezondheidsproblemen.

Oppositie weigert wet te stemmen die zorgt voor meer terugkeer

Vandaag staan 4 wetsontwerpen van Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, op de agenda van de plenaire zitting van het parlement om gestemd worden. Die zijn hervormingen die noodzakelijk zijn om tot een gecontroleerd en rechtvaardig migratiemodel te komen, niet in het minst om meer terugkeer te kunnen organiseren. Alweer werd er een advies van de Raad van State gevraagd door de oppositie, terwijl dit er al is geweest en deze geen opmerkingen had.