15% meer testamenten dankzij modernisering van het erfrecht

Koen Geens

Dankzij het vernieuwde erfrecht dat Koen Geens bijna een jaar geleden invoerde, blijken alsmaar meer mensen een testament op te maken. Het nieuwe erfrecht geeft mensen meer vrijheid om hun erfenis te verdelen. Heel wat Belgen maken daar duidelijk gebruik van: 3.000 families sloten al een erfovereenkomst af én het aantal geregistreerde testamenten is gestegen met ruim 15%. Dat meldt Fednot, de federatie van de notarissen.

In de periode van 1 september 2018 tot 16 augustus 2019 zijn 60.210 nieuwe en "aangepaste" testamenten geregistreerd. Een stijging met 15,6 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Volgens notaris Bart Van Opstal, woordvoerder van Fednot, is dit de eerste keer dat er zo'n sterke stijging is: "We merkten de laatste jaren al een kleine toename van 3 à 4 procent, maar sinds de invoering van de nieuwe wet zien we een stijging met meer dan 15 procent."

De nieuwe regels bieden een grotere vrijheid om de erfenis te regelen. "Je ziet dat heel wat mensen zelf hun nalatenschap willen regelen en van de standaardregeling willen afwijken", zegt Van Opstal. "Ze willen zelf een initiatief nemen, bijvoorbeeld om stiefkinderen te bevoordelen of om hulpbehoevende kinderen wat meer te geven."

Voor Koen Geens zijn de nieuwste cijfers een bevestiging dat de herziening van het erfrecht dringend nodig was. Koen Geens: "Ik ben blij dat het aantal overeenkomsten stijgt en dat mensen gebruik maken van de nieuwe regels. Het is altijd de bedoeling geweest dat er wat meer keuze zou kunnen zijn maar ook voldoende solidariteit. Zo’n 3.000-tal families hebben hun erfenis reeds onderling geregeld via een erfovereenkomst. Dit kon vroeger niet, maar sinds de nieuwe wet mag men een overeenkomst maken waar iedereen mee akkoord gaat. Dat kan problemen voorkomen. Mensen hebben er baat bij tijdig na te denken over hun erfenis om onaangename verrassingen te vermijden later. Ook het aantal testamenten stijgt opmerkelijk, mensen zijn bezig met hun toekomst en die van hun familie veilig te stellen."

"Een erfovereenkomst is een soort familiaal pact dat gesloten wordt door alle erfgenamen rond tafel te brengen en dan een overeenkomst te sluiten over hoe alles later moet worden verdeeld. Als alle erfgenamen het daarmee eens zijn, zal de notaris daarvan de akte opmaken en kan dat familiale pact achteraf niet meer worden betwist. Je kan het niet meer wijzigen omdat iedereen zijn akkoord heeft gegeven. Dat is anders dan bij een testament, waarover de erflater zelf beslist", legt Van Opstal uit aan VRT NWS.

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.