Stad Brussel haalt 6 miljoen euro op aan leegstandtaks

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Voor het aanslagjaar 2021 werden 324 locaties op grondgebied van Stad Brussel belast wegens gedeeltelijke of volledige leegstand, zo blijkt uit gegevens die gemeenteraadslid Bianca Debaets (cd&v) opvroeg. Die 324 gevallen van leegstand en verwaarlozing leverden de stadskas in totaal meer dan 6 miljoen euro aan leegstandstaks op, waarvan het gros binnen de Vijfhoek werd opgehaald. “Bovendien weten we ook dat er steeds meer klachten worden ingediend rond onafgewerkte of onbewoonbare panden en verlaten terreinen, dat zijn dynamieken die een dieper onderliggend probleem aantonen”, stelt Debaets.

Uit de cijfers die Debaets opvroeg bij het College van Stad Brussel, blijkt dat er voor het aanslagjaar 2021 in totaal voor 6.077.251,38 euro aan leegstandsbelasting werd aangerekend, verdeeld over 324 locaties. Het gros daarvan – 208 locaties – bevindt zich binnen de Vijfhoek, goed voor meer dan 4,15 miljoen euro. “Dat zijn zorgwekkende cijfers”, stelt Debaets. “In deelgemeentes Haren en Neder-over-Heembeek gaat het respectievelijk om 8 en 10 gevallen, maar in de Vijfhoek ligt dat cijfer dus spectaculair hoger. ‘Eerste achtervolger’ Laken heeft 41 belaste leegstaande locaties, zelfs dat ligt dus nog vijf keer lager dan het aantal uit het centrum. Die stijging komt wellicht mee voort uit het feit dat ook het aantal klachten en controles toeneemt, wat op zich een positieve evolutie is. De Brusselse woning- en huurmarkt staat nog steeds onder grote druk, dus moeten we alle mogelijke handvaten gebruiken om leegstand en verwaarlozing kordaat aan te pakken.”

Voor datzelfde aanslagjaar werden er in totaal 1.055 locaties gecontroleerd in het kader van de belasting op verlaten of verwaarloosde of onbezette of onvoltooide gebouwen en terreinen. Daarbij werden 413 locaties effectief belast, goed voor een totaal van 7.482.535,62 euro. Daarnaast opende men via de Dienst Gewestelijke Huisvestingsinspectie ook nog 125 klachtendossiers omtrent mogelijks onbewoonbare panden op grondgebied van Stad Brussel.

Leegstaande sociale woningen

Daarnaast stonden er op 31 december 2022 ook nog eens zo’n 850 sociale woningen leeg binnen Stad Brussel. “Het gros daarvan is het gevolg van renovatiewerken aan de sociale woningen in kwestie”, duidt Debaets. “Dat is een dubbel verhaal, want gezien de ellenlange wachtlijsten in de sociale huisvesting is elke onbeschikbare sociale woning er eentje te veel, maar langs de andere kant moet die sociale huisvesting natuurlijk wel kwalitatief in orde zijn. We moeten dus blijven hameren op slimme en efficiënte renovatietrajecten, waarbij er telkens zoveel mogelijk woningen voor een zo kort mogelijke tijd uit het huurcircuit genomen worden om de nodige aanpassingswerken te kunnen uitvoeren.”

Voer mee campagne in uw provincie!

Tijdens de laatste 2 weken van de campagne trekt onze tourbus door Vlaanderen en Brussel. Zorg dat u erbij bent en ga mee op pad met onze topkandidaten om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om op 9 juni voor zekerheid te kiezen.

Gratis bestaat niet.

De afgelopen weken werden we in de pers om de oren geslagen met maatregelen om de koopkracht van mensen te versterken. Bij linkse partijen kwam het woord ‘gratis’ sneller over de tong gerold dan het water in de Niagara-watervallen stromen kan. Rechtse partijen hadden de mond vol van de in hun ogen heilige graal van 500 euro verschil tussen werken en niet-werken. Ze slaan beiden pijnlijk de bal mis.

cd&v wil met bijkomende investeringen de veiligheid van ons land verzekeren

Cd&v legt een plan op tafel om de internationale veiligheid van ons land te versterken. Blikvangers zijn onder meer het verhogen van het aantal beroepsmilitairen naar 40.000, de aankoop van luchtafweer, een extra fregat en bijkomende F35’s. Cd&v bundelt die voorstellen in een ‘Roadmap voor onze Belgische Defensie’, die 15 concrete punten bevat.