12.000 Vlamingen hebben recht op jobbonusPLUS voor startende zelfstandigen

Publicatiedatum

Jo Brouns

Deel dit artikel

Vlaamse werknemers die beslissen om voltijds zelfstandige te worden en voordien minder dan 2.500 euro bruto per maand verdienden, hebben recht op een jobbonusPLUS. Dat besliste Vlaams minister van Werk Jo Brouns. De jobbonusPLUS is een premie van maximaal twee keer 600 euro per jaar voor startende ondernemers. Zo wil de Vlaamse Regering ondernemerschap in Vlaanderen stimuleren en de financiële drempel verlagen om de sprong naar het ondernemerschap te wagen.

De jobbonusPLUS is er voor ondernemers die voordien als werknemer in Vlaanderen minder dan 2.500 euro bruto per maand verdienden (bij voltijds werk) en beslissen om voltijds ondernemer te worden. Zij ontvangen maximaal twee keer een bedrag van 600 euro: een eerste keer ontvangen ze 600€ wanneer ze de overstap naar het voltijds ondernemerschap zetten en een 2de keer ontvangen ze 600€ wanneer ze een jaar na de start nog steeds actief zijn als ondernemer in hoofdberoep. Om in aanmerking te komen voor een jobbonusPLUS, moet de startende ondernemer eerst recht hebben gehad op de jobbonus als loontrekkende. Op voorstel van Vlaams minister van Werk Jo Brouns keurde de Vlaamse Regering de JobbonusPLUS goed om de drempel te verlagen voor financieel meer kwetsbare werknemers die ook de sprong naar het ondernemerschap nemen.

Vanaf vandaag worden brieven verstuurd naar alle gekende rechthebbenden voor de jobbonusPLUS.

Vlaams minister van Werk Jo Brouns:‘Vlaanderen ondersteunt haar startende ondernemers – en dat loont. Ondernemers zijn essentieel voor de economische groei en voor jobs in ons land en het zijn zij die onze meest innovatieve technieken omzetten in de praktijk. Ik twijfel er niet aan dat de jobbonusPLUS een goede aanmoediging zal zijn voor mensen die de sprong naar het ondernemerschap willen wagen.’

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.