Yasin Gul wordt met onmiddellijke ingang uit partij gezet

Jan Vanderhoeven

Vandaag kwamen beelden naar boven van Limburgs Kandidaat Yasin Gul, waaruit blijkt dat de betrokkene sympathieën zou hebben voor de 'Grijze Wolven'. De videobeelden die circuleren, komen voor ons als een complete verrassing. CD&V staat voor een samenleving in Vlaanderen waarin iedereen kansen krijgt, op voorwaarde dat men onze normen en waarderen respecteert. De beelden die vandaag naar buiten zijn gekomen, zijn daar geen vertaling van.

Toen de betrokkene aangaf de overstap te willen maken van Groen naar CD&V, hebben wij met hem verschillende intense gesprekken gehad. Waarbij we heel duidelijk hebben gevraagd of de betrokkene linken had met de genoemde organisatie. Hij heeft dit toen formeel en ondubbelzinnig tegengesproken.

Vandaag zijn we met deze beelden geconfronteerd. Hoewel de beelden dateren van voor zijn overstap naar CD&V en hij beklemtoont sindsdien geen enkel contact meer gehad te hebben met deze organisatie noch sympathie hiervoor te hebben, zien wij geen verdere samenwerking mogelijk.

De betrokken kandidaat zal dan ook geen deel meer uitmaken van onze partij. Zijn plaats op de verkiezingslijsten ligt officieel vast, en een schrapping is niet mogelijk.

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.