We kunnen 40% van alle kankers voorkomen

Publicatiedatum

Joachim Coens

Deel dit artikel

Deze week is het “European Week Against Cancer”, de strijd tegen deze vreselijke ziekte komt zo opnieuw prominent op de agenda. De Europese Unie heeft een plan klaar, het “EU Beating Cancer Plan”. Met dit plan kunnen we 3 miljoen mensenlevens redden tegen 2030. Opvallend daarbij is de rol van preventie. Met goede preventie kunnen we 40% van alle kankers voorkomen, hier is dus een enorme winst te boeken. Gezond leven, daar draait het om. Waar hebben we dat nog gehoord? Jawel, in het pleidooi van Joachim Coens om van Vlaanderen een “Blue Zone” te maken.

Als we nu niets doen is tegen 2035 kanker de grootste doodsoorzaak in Europa

Het aantal kankergevallen neemt toe, die evolutie moeten we stoppen. Als we het tij willen keren moet kankerpreventie veel beter. Gezonde lucht is bijvoorbeeld belangrijk, daarom wil de EU tegen 2050 een Europa zonder vervuiling in de lucht, het water en de aarde.

Cindy Franssen is europarlementslid en Coordinator in de bijzondere commissie voor de strijd tegen kanker. Ze trekt mee aan de kar: "Het Europees plan voor de strijd tegen kanker komt geen dag te vroeg. Elk jaar krijgen binnen de Europese Unie 2,7 miljoen mensen de diagnose van kanker, dat zijn enorme cijfers. Met de juiste maatregelen kunnen we 40% van kankers voorkomen. Dat doen we door betere omgang met risicofactoren, zoals roken, schadelijk alcoholgebruik en een gebrek aan lichaamsbeweging. We moeten ook een gezonde leefomgeving verzekeren voor mensen, zonder blootstelling aan vervuiling, verontreiniging en kankerverwekkende stoffen."

Het Europees plan voor de strijd tegen kanker zet stevig in op preventie:

• De strijd tegen roken. Tegen 2040 wil de EU dat minder dan 5% van de bevolking rookt. Hiervoor moet werk worden gemaakt van:
    • een verbod op verkoop van tabak met smaak
    • plain packaging en regels rond advertenties op sociale media
    • tabaksbelasting op nieuwe producten die momenteel buiten de scope vallen
    • update van 'Council Recommendation on Smoke-Free Environments' om ook nieuwe producten in op te nemen zoals e-sigaretten.
  • Schadelijke alcoholconsumptie verminderen. Verplicht labelen van ingrediënten, caloriecontent en gezondheidswaarschuwing wordt voorgesteld voor einde van 2023. Belastingkader wordt herzien en online marketing moet verminderen.
  • Gezondere levensstijl: in 2022, zal de Commissie een studie publiceren over fiscale maatregelen en prijszettingen van suikers, soft drinks en alcohol.
  • Blootstelling aan schadelijke stoffen op het werk: onder meer limieten voor blootstellingen aan asbest worden herzien.

We moeten koplopers worden in gezond leven.

“We moeten niet enkel inzetten op zorg, maar ook op gezondheid. Willen we koplopers worden in pillen slikken, of in gezond leven? Wat mij betreft in het tweede. Daarom moeten we van Vlaanderen een Blue Zone maken. Dat is een plek waar het goed en gezond leven is, waardoor mensen minder ziek worden en langer leven”, stelt voorzitter Joachim Coens.

Waar moet zo’n Blue Zone aan voldoen?

• Voldoende bewegen in een aangename leefomgeving
  • Gezond en evenwichtig eten
  • Genieten van het leven
  • Een betekenisvol leven
  • Sociale verbondenheid
  • Een zuivere bodem en gezonde lucht

Opvallend is dat deze ambitie dus sterk overeenkomt met wat we moeten ondernemen om kanker te bestrijden.

Lees hier meer over de Blue Zone ambitie

Kies zekerheid.

“Kies zekerheid.” Met die slogan trekt onze partij de laatste weken van de campagne in. Cd&v wil Vlamingen meer dan ooit zekerheid bieden.

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Hoog tijd voor een Brusselse begroting in evenwicht

Met een geschat begrotingstekort van 19,4% in 2024, is de Brusselse begroting totaal ontspoord. Tegelijkertijd ontbreekt het de Brusselse regering aan daadkracht om het roer om te gooien en is er geen enkel realistisch traject naar een evenwicht uitgestippeld. Zo groeit de schuldenberg verder aan en gaat de schuldratio in 2028 richting een astronomische 300%. Benjamin Dalle, cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement, kan het niet langer aanzien en komt daarom zelf met een becijferd budgettair toekomstplan voor het Brussels Gewest.