Religieuze erediensten hebben wel een plaats op de VRT

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

Ik ga niet akkoord met Sven Gatz, Vlaams minister van Media, die de uitzending van religieuze erediensten op de VRT wil afschaffen

Die religieuze erediensten op de VRT zijn erg populair, niet alleen bij senioren. Zelf luister ik bijvoorbeeld regelmatig naar de radiomis op zondagochtend.

Heel wat mensen kijken echt uit naar die wekelijkse uitzendingen op de VRT. Zij putten er warmte en bezinning uit. Het helpt en versterkt hen. Voor senioren die slecht te been zijn en fysiek niet meer in de mogelijkheid zijn om de eredienst bij te wonen, is dit een troostvolle oplossing.

Het is ook minder makkelijk geworden om zelf een eredienst bij te wonen. Het aantal priesters en kerken met missen immers vermindert sterk. In Brussel wordt het bijvoorbeeld steeds moeilijker om een misviering in het Nederlands te vinden.
Gelovigen moeten dan ook steeds verdere verplaatsingen maken om naar de mis te gaan, wat lang niet iedereen gegeven is. Een eredienst op tv is voor hen een uitstekend alternatief.

Ik vind dus dat de VRT moet doorgaan met het uitzenden van religieuze erediensten. Ik zal me hiervoor blijven inzetten!

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.