Nooit meer oorlog

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

11 november, Wapenstilstand. Deze dag staat niet enkel in het teken van het einde van de Eerste Wereldoorlog, maar geldt ook als herdenkingsdag van alle slachtoffers van conflicten overal ter wereld. Dit jaar herdenken we dat exact 100 jaar geleden ingestemd werd met een staakt-het-vuren op 11 november 1918 en er zo een einde kwam aan De Groote Oorlog.

Maar wat betekende deze Wapenstilstand nu nog voor ons? Deze dag staat niet enkel voor het einde van een wereldoorlog. Ze staat ook voor een tijd van verbroedering en hereniging en hoop op een vredevolle toekomst. We kunnen de resultaten van deze dag bijvoorbeeld nog steeds terugvinden in de Europese Unie die hieruit is voorgekomen. Maar ook bij lokale afdelingen zien we vandaag nog veel respect voor deze dag die oproept om nooit meer oorlog te voeren.

LANGEMARK-POELKAPELLE

In Langemark-Poelkapelle zullen tijdens het weekend van 11 november verschillende activiteiten in het kader van Wapenstilstand georganiseerd worden. Tijdens de nachtwake aan het vredemonument zullen de ambachtelijke smeden klaprozen smeden. Ook op die dag zal samen met het Agentschap van Natuur en Bos een vredesboom geplant worden. Deze boom staat voor een toekomst zonder oorlog. Daarnaast zijn er ook de traditionele herdenkingsplechtigheden op verschillende kerkhoven in Langemark-Poelkapelle

ZONNEBEKE

De Canadese inname van de puinen van Passendale op 10 november 1917 betekende het einde van de Slag bij Passendale.De gemeente Zonnebeke en het Memorial Museum Passchendaele 1917 herdenken dit jaarlijks met een plechtigheid aan het Crest Farm Memorial en een fakkeltocht. De optocht volgt het traject van de bloedige laatste honderd meter van de aanval en eindigt aan de kerk van Passendale. De avond wordt afgesloten met Concert Distortion, a Hymn to Liberty met Dirk Brossé, Sioen en Jef Neve.

IEPER

Voor Ieper staat het weekend van 11 november ook helemaal in het teken van de staakt-het-vuren van 100 jaar geleden. Zo is er tot zondag de kunstinstallatie Assembly Memorial Chairs in het Astridpark. Ook de traditionele Last Post aan de Menenpoort zal tijdens dit weekend 100 jaar wapenstilstand extra in de verf zetten.

In Provinciedomein De Palingbeek kan je nog tot zondag 11 november terecht om de kunstinstallatie ComingWorldRememberMe te bewonderen. Het landschap is er opgebouwd uit 600.000 beeldjes die symbool staan voor de 600.000 namen van slachtoffers die tijdens WOI het leven lieten.

Ook in tal van andere gemeenten zullen er herdenkingsplechtigheden plaatsvinden.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.