Neutrale pakjes voor sigaretten en roltabak

Publicatiedatum

Els Van Hoof

Deel dit artikel

De federale regering besliste vandaag dat er een neutrale verpakking voor roltabak en sigaretten komt. Die neutrale pakjes moeten helpen om het rookgedrag terug te dringen. Els van Hoof reageert tevreden op deze beslissing. Ze diende eerder al wetgevende initiatieven in die inzetten op een ambitieus en omvattend anti-tabaksbeleid.

Zowel de aantrekkelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van sigaretten moet worden ingedijkt. Met het tabaksplan willen we tabaksproducten minder aantrekkelijk en beschikbaar maken. Ik ben dan ook verheugd met de invoering van de neutrale sigarettenpakjes."

Naast de invoering van een neutrale verpakking pleit Kamerlid Els Van Hoof in haar tabaksplan ook voor de verhoging van de minimumleeftijd van 16 naar 18 jaar om tabakswaren te kopen. Zowel de Hoge Gezondheidsraad als de tabaksfederaties zelf pleiten hier actief voor. Van alle soorten drugs is het immers de nicotine die adolescentenhersenen het snelst gevoelig maakt voor verslaving. Er blijkt dat het aantal jongeren dat rookt “alarmerend” hoog is. Het is dan ook belangrijk dat de leeftijd waarop jongeren tabakswaren kunnen aankopen tot op de leeftijd van 18 jaar gebracht wordt zodat jongeren minder gemakkelijk aan tabak geraken en het roken op deze manier sterk ontmoedigd wordt.

Wil je graag het volledige tabaksplan leren kennen? Lees het dan hier uitgebreid na.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.