Minister Peeters wil de rosse muntjes afschaffen

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

De rosse muntjes van 1 en 2 eurocent zijn niet alleen vervelend voor klanten en winkeliers, ze zijn ook erg duur in productie. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters kondigt een wet aan waardoor winkeliers de prijzen op een correcte manier moeten afronden.

Bij cash betalingen krijgt de consument vaak muntjes van 1 of 2 eurocent terug van de winkelier. Die worden te weinig terug uitgegeven waardoor de Nationale Bank er jaarlijks extra in omloop moet brengen, wat een hoge kost met zich meedraagt. De productie kost meer dan de waarde van de munt.

Kris Peeters zal een wetsontwerp lanceren dat de winkeliers verplicht om hun prijzen op een correcte manier af te ronden. Concreet worden alle bedragen die eindigen op 1 of 2 eurocent naar beneden afgerond, 3, 4, 6 en 7 worden afgerond naar 5, 8 en 9 tenslotte worden afgerond naar 10. Zo zullen de kleine muntjes vanzelf verdwijnen.

Voor de klant wijzigt er qua besteding niets, aangezien afrondingen naar beide richtingen gebeuren en het, bijvoorbeeld in de supermarkt, vaak gaat over aan aantal producten die samen worden aangekocht. Wel zal hij minder kleingeld moeten meedragen. Ook de winkelier wint want hij wordt minder geconfronteerd met tekorten. Zelfstandigenorganisaties Unizo, UCM en Comeos riepen eerder al op om de rosse muntjes te bannen.

Voorbeeld:

5,22 euro wordt 5,20 euro
5, 23 euro wordt 5,25 euro
5,27 euro wordt 5,25 euro
5,29 euro wordt 5,30 euro

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.