Kris Peeters trekt kostenvergoeding voor vrijwilligers op

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

Vrijwilligers zullen voortaan een kostenvergoeding van 2.500 euro per jaar kunnen ontvangen in plaats van de huidige 1.361,23 euro. Een koninklijk besluit van vice-eersteminister en minister van werk Kris Peeters in die zin werd vandaag goedgekeurd door de ministerraad.

Kris Peeters: “Voor vrijwilligers zoals nachtoppassen of ziekenvervoerders was de huidige kostenvergoeding soms te laag om hun werkelijke kosten te dekken. Dat zorgde ervoor dat ze na een tijdje moesten stoppen met hun vrijwilligerswerk. We trekken de kostenvergoeding nu op voor die vrijwilligers, zodat ze op een comfortabele manier hun vrijwilligerswerk kunnen verderzetten.”

Nachtoppassen hebben een bijzonder zware taak. Meermaals per week slapen zij in bij een hulpbehoevende. Daarbij moeten ze vaak meermaals per nacht opstaan om hulp te bieden. Bovendien maken ze veel kosten, zoals verplaatsingen naar de hulpvrager en de coördinerende dienst, telefoonkosten, portkosten. Een vrijwillige nachtoppas krijgt een kostenvergoeding van gemiddeld 32 euro per nacht. Al na 42 nachten bereiken ze daardoor het huidige wettelijke plafond van de kostenvergoeding voor vrijwilligers van 1.361,23 euro per jaar.

Kris Peeters: “Dat is jammer voor een vrijwilliger die misschien graag zijn vrijwilligerswerk wil verderzetten. Er moet dan bovendien een nieuwe nachtoppas worden gezocht voor de hulpbehoevende, wat emotioneel zwaar is voor hen.”

Door de kostenvergoeding voor nachtoppassen en enkele specifieke andere categorieën van vrijwilligers op te trekken tot 2.500 euro, kunnen die vrijwilligers hun activiteit op een comfortabele manier blijven uitoefenen.

Het gaat over volgende vrijwilligers:

• nacht- en dagoppas bij hulpbehoevende personen
  • het niet-dringend liggend ziekenvervoer
  • sporttrainer, sportlesgever, sportcoach, jeugdsportcoördinator, sportscheidsrechter, jurylid, steward, terreinverzorger-materiaalmeester, seingever bij sportwedstrijden

Verenigingswerk

De regeling voor verenigingswerk die het mogelijk maakt om tot 6.130 euro per jaar bij te verdienen, bood geen afdoende oplossing voor de hogere kosten van deze vrijwilligers. Heel wat vrijwilligers vallen namelijk niet onder de voorwaarden van de regeling voor verenigingswerk, denk maar aan studenten, huisvrouwen of -mannen, personen die genieten van een overlevingspensioen en werknemers die minder dan 4/5 werken.De hogere kostenvergoeding van 2.500 euro per jaar geldt slechts voor vrijwilligers die voor de activiteit in kwestie geen gebruik maken van de regeling rond verenigingswerk.

Cd&v wil ‘koerspact’ met elke gemeente om toekomst wielersport te verzekeren

De start van het wielerseizoen komt eraan; een fantastische periode waar zowat heel Vlaanderen reikhalzend naar uitkijkt. Maar er zijn zorgen over de toekomst van de wielersport.

Vlaams minister Crevits investeert 2 miljoen euro in mentale gezondheidszorg voor aanstaande en jonge moeders

Jonge moeders worden geconfronteerd met grote veranderingen en aanpassingen die niet altijd eenvoudig zijn. Eén op de vijf vrouwen ervaart in de perinatale periode mentale gezondheidsproblemen.

Oppositie weigert wet te stemmen die zorgt voor meer terugkeer

Vandaag staan 4 wetsontwerpen van Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, op de agenda van de plenaire zitting van het parlement om gestemd worden. Die zijn hervormingen die noodzakelijk zijn om tot een gecontroleerd en rechtvaardig migratiemodel te komen, niet in het minst om meer terugkeer te kunnen organiseren. Alweer werd er een advies van de Raad van State gevraagd door de oppositie, terwijl dit er al is geweest en deze geen opmerkingen had.