Joke Schauvliege zet stap om sereniteit terug te brengen

Publicatiedatum

Joke Schauvliege

Deel dit artikel

Vandaag heeft Joke Schauvliege een stap gezet om de sereniteit en de redelijkheid in het klimaatdebat terug te brengen. Ze neemt ontslag als minister van Omgeving, Natuur en Landbouw.

Voorzitter Wouter Beke bedankt Joke Schauvliege voor haar werk van de laatste jaren als minister op een moeilijk domein :

“Joke is een minister die veel gedaan heeft voor de natuur, het leefmilieu en het klimaat. Ze heeft altijd geprobeerd om in haar beleid ecologie en economie te verzoenen en  ervoor te zorgen dat ook wie het moeilijk heeft mee kan. Dat is de redelijkheid die vandaag ontbreekt in het debat en brengt ons geen stap vooruit”.

Joke Schauvliege: “Ik heb steeds geprobeerd om natuur en landbouw te verzoenen en om oplossingen voor te stellen die haalbaar, betaalbaar en sociaal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik mooie resultaten kan voorleggen: het waterverbruik is gedaald, de CO2 uitstoot werd verlaagd, … Er liggen nog belangrijke dossiers op tafel en ik wil dat het klimaatbeleid drastisch gevoerd kan worden zonder dat mijn persoon dat hypothekeert.”

De laatste weken werd de druk op de minister bijzonder groot, waarbij de pijlen steeds meer op haar persoon werden gericht en niet langer het beleid centraal stond. Acties die enkel bedoeld zijn als een persoonlijke aanval en niet bijdragen tot oplossingen voor het klimaat zijn bijzonder te betreuren. Met zo’n acties zijn grenzen overschreden. “Kritiek op beleid mag, moet en kan stevig zijn, maar wanneer het persoonlijk wordt, zijn er grenzen” zegt voorzitter Wouter Beke. “Als het zo hard gespeeld wordt dat je functioneren wordt geblokkeerd en het op een bepaald moment meer gaat over Joke dan over de essentie, dan moet je zo’n beslissing nemen. In het belang van het beleid dat gevoerd moet worden zet Joke een stap die ik heel erg betreur, maar waar ik veel respect voor heb” besluit Hilde Crevits.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.