Fietsvergoeding voor elke werknemer

Publicatiedatum

Auteur

Jef Van den Bergh

Deel dit artikel

De Kamer heeft een resolutie van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh aangenomen die aanstuurt op een veralgemening van de fietsvergoeding. Een dergelijke veralgemening moet uitgewerkt worden door de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad en zou betekenen dat elke werknemer van een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer per fiets kan genieten.

Die fietsvergoeding moet volgens de resolutie gelden voor verplaatsingen met een fiets, al dan niet elektrisch ondersteund, of een speedpedelec. Ook vraagt de CD&V-resolutie om het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag gelijk te schakelen en te onderzoeken of dat bedrag nog actueel is.

 

Vandaag hebben niet alle werknemers recht op een fietsvergoeding. Voor CD&V mag het bedrijf waar je werkt niet bepalend zijn of je al dan niet van dit recht geniet. Deze resolutie wil de vergoeding daarom veralgemenen voor werknemers in de private sector en de overheid. In een recent onderzoek van Acerta geeft 33% van de Belgen aan dat ze vaker willen fietsen naar het werk. De fietsvergoeding is een belangrijke trigger om die stap uiteindelijk te zetten.  Eerder onderzoek toont immers aan dat het fietsgebruik bij werknemers stijgt met 36% wanneer bedrijven een fietsvergoeding aanbieden. Het is de meest effectieve maatregel voor werkgevers om fietsen te stimuleren. In het belang van een vlotte mobiliteit met minder files, een duurzame mobiliteit met minder CO²-uitstoot, én gezondere werknemers. - Jef Van den Bergh, Federaal parlementslid en initiatiefnemer van het voorstel

Nieuws

cd&v maakt het verschil voor mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.

Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.

Cd&v vraagt strengere regels rond fatbikes

Cd&v wilt een halt toeroepen aan de toenemende overlast en veiligheidsrisico’s rond fatbikes. De partij wil dat de federale regering onderzoekt welke maatregelen genomen kunnen worden om fatbikes meer te weren uit het straatbeeld wanneer dat overlast geeft of verkeersonveilig is.

Morgen Beter: ons appèl voor de samenleving

Onze nieuwjaarsreceptie was een schot in de roos. Lees hier de toespraak van onze voorzitter, Sammy Mahdi.