Euthanasie bij dementie

Publicatiedatum

Els Van Hoof

Deel dit artikel

Een grondig debat over het levenseinde is cruciaal. Men moet leren praten over de dood en het proces van het levenseinde. Daarom gaan we het debat over euthanasie bij dementie niet uit de weg en laten we experten aan het woord.
De studiedienst van CD&V organiseerde een debatnamiddag met verschillende experten onder leiding van moderator Els Van Hoof. Meer dan 100 leden namen deel.

De sprekers die toelichting gaven waren Herman Nys (Prof. dr. em. medisch recht KU Leuven), Luc Van Gorp (Voorzitter van CM), Gert Huysmans (Voorzitter van de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen), Rik Vandenberghe (Prof. dr. UZ Leuven, kliniekhoofd neurologie) en Axel Liegeois (Prof. zorgethiek KU Leuven en stafmedewerker Broeders van Liefde). Deze experten gaven tekst en uitleg over het bestaande wettelijke kader en mogelijkheden voor de toekomst. De rode lijn binnen het debat is dat er een absolute noodzaak is voor grondigheid en nuance.

De huidige kwaliteit van zorgverlening aan mensen met dementie is ondermaats en de beeldvorming over de ziekte is onvolledig. De vraag of we botsen op de limieten van zelfbeschikking werd besproken maar ook het feit dat de mogelijkheid tot euthanasie bij personen met dementie een vrijheid geeft tegenover een onherroepelijk, vernietigend ziekteproces.

Uit de verschillende presentaties blijkt dat duidelijke en transparante zorgvuldigheidscriteria voor euthanasie bij dementie noodzakelijk zijn. Het debat is dus nog zeker niet afgerond.

debat cd&v euthanasie

Bekijk hier de interventie van Els Van Hoof over euthanasie in de Kamercommissie

Els Van Hoof: "We mogen mensen niet in rechstsonzekerheid storten, ook niet de artsen die niet meer weten van welk hout pijlen maken. Niemand is gebaat bij haastwerk."

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

‚ÄúNog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.‚ÄĚ

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financi√ęle ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anci√ęnniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‚Äėstaatsonderwijs‚Äô van N-VA en Vooruit

‚ÄúNiet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering‚ÄĚ, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.