Vice-eersteminister en minister van consumenten Kris Peeters stelt elektrische rolstoelen, monowheels en speed pedelecs - een type snelle elektrische fiets - vrij van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Het gaat om voertuigen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen.
Er komt een einde aan de situatie waarin een elektrische rolstoel dezelfde verzekering nodig had als een auto. We geven verder een duwtje in de rug aan opkomende vervoersmiddelen als elektrische fietsen en speed pedelecs. Het gaat om vervoersmiddelen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. Een verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen is in deze gevallen overshooting. We willen deze vervoersmiddelen juist stimuleren omdat ze een goed alternatief zijn voor de auto. Ze dragen bij tot het verkleinen van de files en het verminderen van de luchtvervuiling.”
- Kris Peeters
Momenteel moet voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen, in principe een aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. Dat zorgt in de praktijk voor absurde situaties. Zo moet voor elektrische rolstoelen of voor fietsen met een elektrische garageknop – een functie die helpt om met de fiets aan de hand een helling op te gaan –, dezelfde verzekering worden afgesloten als voor een auto. Ook elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten verzekerd worden om conform te zijn met de wet.
Minister Peeters past de wetgeving aan om die absurde situaties aan te pakken. Tegelijkertijd zet hij in op de promotie van lichte elektrische vervoersmiddelen. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 45 km/u, worden vrijgesteld van een aansprakelijkheidsverzekering. Elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een boost-, launch-, garage-, walk-assist- of parkeerfunctie, zullen daardoor geen aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben. Ook de meeste speed pedelecs genieten van de vrijstelling. Zij vallen onder de autonome snelheidslimiet van 45 km/u, ongeacht of ze met trapondersteuning hogere reële snelheden halen.
Gezien het beperkte gewicht en de beperkte snelheid van deze lichte elektrische voertuigen, is het impactrisico bij een verkeersongeval niet van die aard om een aansprakelijkheidsverzekering verplicht te maken. Wie een ongeval heeft, zal in de toekomst beroep kunnen doen op de familiale verzekering.
Okra, Pasar, Landelijke Gilden en andere organisaties hebben mijn kabinet vorig jaar attent gemaakt op een aantal problemen. Het is uiteraard niet logisch dat gebruikers van elektrische fietsen omwille van de garageknop een verzekering zouden moeten afsluiten. We hebben toen de hele aansprakelijkheidswetgeving voor voertuigen onder de loep genomen. Met de vrijstellingen die we nu invoeren pakken we absurde situaties aan en stimuleren we het gebruik van lichte elektrische vervoersmiddelen.”
- Kris Peeters
BROMFIETSEN KLASSE A
Bromfietsen van klasse A worden wél aan de verzekeringsplicht onderwerpen. Ondanks hun beperkte snelheid, is de impact bij ongevallen groter als gevolg van hun grotere gewicht.