Een bewogen dag in de Kamer

Publicatiedatum

Servais Verherstraeten

Deel dit artikel

Het migratiepact zorgde gisteren voor een bewogen dag in de Kamer. CD&V-fractievoorzitter Servais Verherstraeten bevestigde daarbij nogmaals dat CD&V het pact steunt en mee de eerste minister het mandaat geeft om in Marrakesh en New York ons land te vertegenwoordigen. Zijn oproep is dan ook om de gemaakte afspraken na te komen en het regeringswerk verder te zetten.

>> Wat is het migratiepact en waarom staat CD&V erachter?

Gisteren sprak CD&V-fractievoorzitter Servais Verherstraeten tijdens de plenaire zitting: “Migratie vormt een probleem en baart mensen zorgen. En wij als politici, wij moeten die zorgen ernstig nemen”, begon hij zijn pleidooi. "Wij stellen voorwaarden aan wie in ons land mag blijven, vrijwillig als het kan en gedwongen als het moet, altijd met respect voor de mensenrechten. We voeren een streng én rechtvaardig asiel- en migratiebeleid."

De fractievoorzitter wees er ook op dat migratie een probleem is dat niet zomaar naar onze buurlanden kan worden doorgeschoven. Elk land zal zijn steentje moeten bijdragen en verantwoordelijkheid opnemen om samen een oplossing te vinden. De federale regering zal er dan ook voor zorgen dat ze een positieve bijdrage kunnen doen. "Dit zal gebeuren op basis van een aantal punten en  voorwaarden waarmee rekening wordt gehouden", bevestigde Verherstraeten.

Het gaat hier onder andere over dat migratie geen specifiek mensenrecht is, dat er geen sprake is van collectieve regularisatie en dat gezinsherenigingen beperkt zullen worden. Dit alles stond in het in september gevormde akkoord waar de eerste minister al mee instemde in New York op de Verenigde Naties. Bij die verklaring in september werden er vanwege de partners van de regering ook geen opmerkingen meegedeeld.

Ten slotte drukte Verherstraeten erop dat we onze afspraken moeten nakomen. We waren al voorstander van het migratiepact en zullen dit ook blijven. Ook blijven we de eerste minister steunen in zijn mandaat. We ondersteunen hem in de gezamenlijke keuze om ons te vertegenwoordigen in Marrakesh en New York om daar het migratiepact te ondertekenen.

Cd&v wil ‘koerspact’ met elke gemeente om toekomst wielersport te verzekeren

De start van het wielerseizoen komt eraan; een fantastische periode waar zowat heel Vlaanderen reikhalzend naar uitkijkt. Maar er zijn zorgen over de toekomst van de wielersport.

Vlaams minister Crevits investeert 2 miljoen euro in mentale gezondheidszorg voor aanstaande en jonge moeders

Jonge moeders worden geconfronteerd met grote veranderingen en aanpassingen die niet altijd eenvoudig zijn. Eén op de vijf vrouwen ervaart in de perinatale periode mentale gezondheidsproblemen.

Oppositie weigert wet te stemmen die zorgt voor meer terugkeer

Vandaag staan 4 wetsontwerpen van Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, op de agenda van de plenaire zitting van het parlement om gestemd worden. Die zijn hervormingen die noodzakelijk zijn om tot een gecontroleerd en rechtvaardig migratiemodel te komen, niet in het minst om meer terugkeer te kunnen organiseren. Alweer werd er een advies van de Raad van State gevraagd door de oppositie, terwijl dit er al is geweest en deze geen opmerkingen had.