De Moor start Europese tour om in 2024 met Migratiepact te landen

Nicole De Moor

Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, overlegt vandaag in Wenen met de Oostenrijkse minister van binnenlandse zaken Gerhard Karner over de hervorming van het Europees asiel- en migratiebeleid. Eerder deze week had de Moor al een onderhoud met haar Nederlandse collega Eric van der Burg. In de komende weken bezoekt zij de Franse, Duitse en Tsjechische collega’s. De Moor zet alles op alles om tijdens het Belgische EU-voorzitterschap in de eerste helft van 2024 finaal te kunnen landen met het Europese Asiel- en Migratiepact.

“Geen enkel land in Europa kan de huidige asielcrisis alleen oplossen. We moeten met Europa de controle over migratie zelf in handen nemen en niet overlaten aan mensensmokkelaars. Ik reik de hand aan de andere lidstaten, de Europese Commissie en het Parlement om het werk rond het Europees migratiepact af te maken. Dit is een historische kans om het migratiebeleid fundamenteel te hervormen en we kunnen ons echt niet veroorloven om die kans te missen.”

Staatssecretaris Asiel en Migratie Nicole de Moor

De Moor werkt al langer actief op het Europees toneel om vooruitgang te boeken. Ze bracht verschillende keren Europese ministers rond de tafel om eensgezindheid te bereiken over de noodzakelijke hervormingen van het Europees asielbeleid. Deze week start ze een Europese tour om het pad te effenen voor een finale landing van het EU Migratiepact.

Het is de ambitie van de Moor om in de eerste helft van volgend jaar, tijdens het Belgisch EU-voorzitterschap, te landen met het pact. Daarom plant zij in november ook een missie naar Straatsburg om daar te spreken met de verschillende parlementsleden (rapporteurs) van het Europees Parlement die de onderhandelingen voeren in de trilogen over dit EU Migratiepact.

De Moor overlegt met collega’s uit verschillende Europese landen die elk hun eigen uitdagingen hebben. Het gaat zowel om landen aan de buitengrenzen waar asielzoekers toekomen als landen naar waar ze uiteindelijk doorreizen. Volgende week zakt de Moor af naar Luxemburg voor de Raad van Europese ministers die zich buigen over asiel en migratie.

Het Europees asiel- en migratiepact voorziet een sterkere controle van de buitengrenzen en een eerlijke spreiding van asielzoekers tussen de lidstaten. Asielzoekers uit landen met een lage erkenningsgraad, zullen hun dossier behandeld zien in een snelle grensprocedure. Die aanpak zal de hoge asieldruk op landen als België doen afnemen en zorgt dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen.

Begin juni bereikten de Europese lidstaten een akkoord over de belangrijkste onderdelen van het Europese migratiepact en in oktober werd ook een akkoord bereikt over het crisismechanisme. Daarnaast heeft ook het Europees Parlement een positie vastgelegd. Op dit moment lopen de triloog-onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad.