De federale regering: Wat Nu?

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

De voorbije weken werden gekenmerkt door heel wat verhitte politieke discussies. De eerste minister deed al het mogelijke om tot een oplossing te komen en samen met het federaal parlement de komende maanden nog belangrijke dossiers aan te pakken. Hij kon daarbij altijd op onze steun rekenen. Helaas bleek er in het parlement niet de bereidheid om mee te werken aan oplossingen en samenwerking.

De mensen zijn ongerust. Gele hesjes komen op straat, er was een klimaatmars, de onzekerheid rond de Brexit, er zijn verhitte politieke discussies… Op zo’n moment is er rust, zekerheid en verantwoordelijkheid nodig. Wij nemen die verantwoordelijkheid op en willen verder werken aan levenskwaliteit en geborgenheid voor iedereen. Hoe willen we dat doen? Dossier per dossier en samen met het parlement besluiten nemen waar mensen iets aan hebben.

Voor ons is het van groot belang om nog beter antwoorden te geven op de problemen die er zijn. Migratie is een belangrijk punt, maar er zijn nog onderwerpen die niet aan de kant mogen worden geschoven. Onze aandacht zal gaan naar:

• De mensen die moeite hebben om rond te komen op het einde van de maand
  • De werkgevers die personeel zoeken en het te weinig vinden
  • De ouders die zich zorgen maken over het klimaat en de toekomst van hun kinderen
  • De pendelaars in het Noordstation die de dagelijkse asielchaos zien
  • Zij die terecht zekerheid vragen over onze elektriciteit
  • Al wie handelt met het VK en met spanning uitkijkt naar de Brexit-stemming

Het is gemakkelijk om problemen te maken. Het is verantwoordelijker om te zorgen voor oplossingen. Werken aan levenskwaliteit en geborgenheid voor iedereen, dat was onze opdracht en dat blijft onze opdracht.

De tandem voor jouw veiligheid

Nadat vijf N-VA-ministers uit de regering gestapt zijn, heeft de regering deze vervangen. Zo is Pieter De Crem aangesteld als de nieuwe minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken in de oranje-blauwe regering. Daarnaast hebben ministers Koen Geens en Kris Peeters bevoegdheden bijgekregen.

Minister van Justitie, Koen Geens, zal bijkomend de portefeuille Regie der Gebouwen voor zijn rekening nemen. De voorbije jaren heeft minister Geens belangrijke inspanningen geleverd om ons veiligheidsbeleid te versterken. Niet voor niets riep Knack hem uit tot de nummer 1 van het Belgische veiligheidsbeleid. Dankzij onder andere het wetsontwerp Bestuurlijke Handhaving. Hierbij krijgen lokale besturen meer mogelijkheden om criminaliteit bij de wortels aan te pakken.

Als minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken zal Pieter De Crem het veiligheidsbeleid verder versterken. Ook al zijn de omstandigheden niet evident, het is een uitdaging die Pieter als gegoten zit: mensen beschermen en zorgen voor geborgenheid. Pieter en Koen zullen hierbij de veiligheidstandem van CD&V vormen. Zij zijn daarvoor de geknipte personen. Een van de eerste opdrachten wordt het wetsontwerp Bestuurlijke Handhaving. Hierbij krijgen lokale besturen meer mogelijkheden om criminaliteit bij de wortels aan te pakken.

Tot slot krijgt ook vice-eersteminister Kris Peeters bijkomende bevoegdheden. Hij zal zijn taken aanvullen met het ministerschap van Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking. Op die manier blijft CD&V zich inzetten om verder te werken aan de levenskwaliteit van iedereen.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.