Coens & Bouchez zetten hun informatieopdracht verder

Publicatiedatum

Joachim Coens

Deel dit artikel

De Koning verlengt de opdracht van de informateurs tot 13 januari. Joachim Coens en Georges Bouchez zullen de komende weken hun informatieronde voor de vorming van een federale regering dus verderzetten.

"Een paars-gele regering of een paars-groene regering  zijn vandaag niet levensvatbaar. Deze combinaties zijn vandaag niet stabiel genoeg of het is te moeilijk om de partijen die nodig zijn rond de tafel te brengen. We gaan daarom op zoek naar andere formules en zullen samen met alle partijen werken aan een nieuwe startnota met een centrale as als basis.”

Voorzitter Joachim Coens riep alle partijen ook op om nu effectief mee op zoek te gaan naar oplossingen en zich constructiever op te stellen:

“De situatie is ernstig. Het is in het belang van ons land dat we nu samen, in alle sereniteit en discretie, zorgen voor echte oplossingen. De bevolking wil dat de politieke spelletjes nu achterwege blijven en verwachten van ons terecht dat we een regering vormen. We kunnen niet zaaien met gesloten vuisten, om te zaaien moet je durven uw handen openen.”

Bekijk de volledige persconferentie hier.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.