Cd&v stelt Vlaamse ministers voor

Jan Vanderhoeven

Na het sluiten van een Vlaams regeerakkoord, en de goedkeuring ervan door een ledencongres, is vandaag ook gesproken over de verdeling van de ministers en de bevoegdheden die zij zullen uitoefenen.

CD&V krijgt drie ministers. Er is ook beslist welke mensen deze verantwoordelijkheid zullen opnemen:

• Hilde Crevits, wordt opnieuw viceminister-president. Zij zal ook de bevoegdheden van Werk, Economie, Innovatie, Sociale Economie en Landbouw opnemen.
  • Wouter Beke wordt Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
  • Benjamin Dalle wordt Vlaams minister voor Brussel, Jeugd en Media

Dit betekent ook dat Wouter Beke niet langer federaal minister zal zijn. Ook als voorzitter van CD&V treedt hij terug.

Kamer geeft groen licht voor aanklampend terugkeerbeleid

De Kamer keurde afgelopen nacht het wetsontwerp aanklampend terugkeerbeleid van staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor goed. Daarmee zijn de vier delen van migratiedeal die de Moor in maart vorig jaar sloot binnen de regering, goedgekeurd in het parlement.

Minister Verlinden maakt inzet Frontex mogelijk bij grenscontroles en gedwongen terugkeer

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor zorgen ervoor dat de capaciteit voor de gedwongen terugkeer wordt uitgebreid door het mogelijk te maken dat leden van het permanent korps van Frontex, dat is het Europees agentschap voor grensbewaking en kustbescherming, kunnen worden ingezet om de Federale Politie in deze opdracht te ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook kunnen worden ingezet voor het uitvoeren van de grenscontroles.

Weinig lege brooddozen, maar vooral ongezonde brooddozen: een one size fits all oplossing bestaat niet

Onderzoek van de Universiteit Gent en het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw naar de inhoud van de brooddozen en naar de toegankelijkheid van schoollunch in Vlaamse basisscholen toont aan dat de meeste brooddozen van leerlingen gevuld zijn, maar een eerder ongezonde en niet-milieuverantwoorde maaltijd bevat.