CD&V maakt van bedrijfswagens en laadpalen de hefbomen naar een groener wagenpark

Publicatiedatum

Auteur

Vincent Van Peteghem

Deel dit artikel

Elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar maken én een fiscale stimulans om zowel thuis als op het werk laadpalen te installeren. Dat zijn de hefbomen waarmee minister van Financiën Vincent Van Peteghem het Belgisch wagenpark versneld wil vergroenen. Dit zonder aan lopende contracten te raken of mensen te verplichten de stap te zetten. “We willen mensen vooral stimuleren om na te denken over de stap naar een elektrische wagen. Willen ze dat, dan staan we klaar met steun”, zegt minister Van Peteghem, die voortbouwt op een wetsvoorstel van onder andere CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

De ambitie in het regeerakkoord is duidelijk: tegen 2026 zijn alle nieuwe bedrijfswagens broeikasgasvrij. Maar begin 2021 is amper 1% van het wagenpark elektrisch. "We moeten ons wagenpark dus snel vergroenen en bedrijfswagens zijn daar dé ideale hefboom voor", zegt Van Peteghem. "Daarom gaan we elektrische en andere zero-emissie bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijker maken dan niet-elektrische wagens." Concreet betekent dit dat vanaf 2026 enkel elektrische bedrijfswagens nog 100% fiscaal aftrekbaar zullen zijn.

"Belangrijk is dat we niet willen tussenkomen in bestaande contracten. Elke werkgever zal ook nog altijd zijn werknemers een benzine- of dieselwagen kunnen aanbieden", zegt de minister. "De vrije keuze blijft, maar vervuilende bedrijfswagens zullen niet meer kunnen rekenen op een fiscaal voordeel. Niemand wordt dus gestraft voor zijn keuze, maar we belonen wel enkel nog zij die kiezen voor een elektrische of emissievrije wagen. We willen mensen vooral stimuleren om na te denken over de stap naar een elektrische wagen. Willen ze dat, dan staan we klaar met steun", verklaart Van Peteghem.

Overgangsregime

Het is belangrijk dat de werkgevers en leasingmaatschappijen, maar ook werknemers, zich tijdig kunnen voorbereiden op die omslag. “Daarom moeten we deze beslissing vandaag nemen om in 2026 het gewenste resultaat te behalen”, zegt minister Van Peteghem. Een leasingcontract duurt meestal vier tot vijf jaar. Van Peteghem: "Ik hecht heel veel belang aan voorspelbaarheid en rechtszekerheid. Er wordt niet ingebroken in bestaande contracten. Bovendien wordt in een overgangsregime voorzien." De nieuwe regeling zal geleidelijk beginnen lopen voor bedrijfswagens aangeschaft vanaf 2023. De fiscale aftrekbaarheid voor die wagens zal jaar na jaar afgebouwd worden, om vanaf 2028 te komen op nul. 

Laadpalen

Maar uiteraard geen elektrische wagens zonder laadpalen. Daarom wil de minister zo snel mogelijk werk maken van voldoende laadinfrastructuur. Wie thuis een laadpaal installeert, kan daarom rekenen op een belastingvermindering van 45% op de investering. Die vermindering wordt jaar na jaar afgebouwd om zo de installatie versneld een boost te geven. De laadpalen moeten wel gevoed worden met groene energie en gestuurd worden door slimme software, zodat het laden op het beste moment gebeurt.

Voor bedrijven zal de installatie van laadinfrastructuur voor meer dan 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Ook dit fiscale voordeel wordt jaar na jaar afgebouwd, want die palen zijn nu nodig. De laadinfrastructuur moet voorzien worden op een semipublieke plaats, zoals de bedrijfsparking. Zo kunnen ook mensen die in de buurt wonen, na de kantooruren en weliswaar tegen betaling, hun auto opladen.

Mobiliteitsbudget

De minister beseft uiteraard dat niet iedereen kan rekenen op een bedrijfswagen. Daarom wordt ook het mobiliteitsbudget vereenvoudigd. "Het mobiliteitsbudget moet voor alle werknemers toegankelijk worden,’ stelt de minister van Financiën. ‘Het doel is een kader uit te werken waarbij ook werknemers die geen aanspraak maken op een bedrijfswagen een mobiliteitsbudget toegekend kunnen krijgen door hun werkgever. Op die manier worden duurzame mobiliteitsalternatieven gestimuleerd. Ook is het de bedoeling om met het mobiliteitsbudget meer mogelijk te ­maken, denk maar aan de abonnementen van inwonende gezinsleden financieren", besluit Van Peteghem. 

Nieuws

Aftrap lokale campagne: Cd&v zet 1 miljard stappen tegen 13 oktober

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur, een cruciale verkiezing die meer dan welke verkiezing ook zal bepalen hoe de lokale leefwereld van mensen er uit ziet. Op exact 50 campagnedagen voor de verkiezingen geeft cd&v de aftrap voor de lokale campagne.

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.