Burgerlijke stand gaat digitaal

Publicatiedatum

Auteur

Koen Geens

Deel dit artikel

De papieren geboorte- of huwelijksakte mag vanaf 31 maart 2019 definitief de geschiedenisboeken in. De papieren akte is niet meer. De digitale akte, opgeslagen in een centrale databank, komt in de plaats. Ook ondertekent de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte voortaan enkel elektronisch.

Het zal even wennen zijn voor de ambtenaren op het stadhuis. Bij een geboorte, naamsverandering of huwelijk komt er geen balpen meer aan te pas. Met hun elektronische identiteitskaart ondertekenen ambtenaren van de burgerlijke stand (of de door hem gedelegeerd ambtenaar ) elektronisch de akte. Burgers moeten niet langer zelf hun handtekening zetten, die van de ambtenaar volstaat.

Uniforme uittreksels
De verplichte digitalisering maakt komaf met de ongemakken van de miljoenen papieren akten die in de stadhuizen en de rechtbanken worden bewaard. Ze kunnen niet langer beschimmelen en moeten ook niet langer worden afgedrukt. Dat spaart papier, ruimte en bewaringskosten.

Ook wordt het Rijksregister automatisch bijgewerkt wanneer een akte wordt gewijzigd. De overheid zal op aanvraag voortaan ook zelf akten doorgeven aan andere diensten. De uittreksels worden op dezelfde uniforme manier afgeleverd en kunnen alleen digitaal worden opgemaakt of gewijzigd door medewerkers die over de juiste toegangsrechten beschikken.

Grote digitaliseringsoperatie
De gemeenten, rechtbanken en buitenlandse consulaten hebben zich maandenlang voorbereid op de komst van de centrale databank (DABS). Oude akten vanuit lokale registers migreerden naar de nieuwe databank. In totaal worden er 589 gemeentelijke registers en 102 consulaire posten uit het buitenland geïntegreerd in de databank. De ambtenaren van de burgerlijke stand kregen een passende opleiding en de nodige machtigingen om het systeem te gebruiken.

Koen Geens: “Ik denk dat ik met de digitalisering van het strafregister en nu de burgerlijke stand, een enorme bijdrage heb geleverd aan de werklastvermindering van de gemeentelijke administratie. Ook voor onze de rechtbanken betekent dit eens te meer een stap vooruit in de digitalisering. Binnen afzienbare tijd zullen burgers hun Belgische akten nooit meer moeten voorleggen, want de Belgische overheden hebben al rechtstreekse toegang tot de databank."

Dit is een project van vele partners, waarvoor Minister van Justitie Koen Geens met ministers De Crem, De Backer en Reynders heeft samengewerkt. De Dienst Administratieve Vereenvoudiging speelt een coördinerende rol.

Nieuws

De wijkinspecteur als toegankelijke vertrouwenspersoon.

1 op 4 Vlamingen voelt zich vaak of altijd onveilig in de eigen buurt. “Dat mensen zich onveilig voelen wanneer ze zich in hun eigen buurt begeven, mogen we als samenleving niet accepteren”, stelt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, die van veiligheid in de eigen buurt een speerpunt maakt voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Met een grotere rol voor de wijkinspecteur wil de partij het veiligheidsgevoel in Vlaanderen versterken. Uit onderzoek van VRT NWS blijkt immers dat 68 procent van de 1501 bevraagden hun wijkinspecteur niet kennen.

Respect voor élke Vlaming: “Met cd&v zorgen we voor een warm Vlaanderen waarin élke Vlaming gerespecteerd wordt”

Dit Vlaams regeerakkoord heeft een overduidelijke oranje stempel: ambitieus op vlak van welzijn, met respect voor wie werkt en onderneemt én met oog voor landelijk Vlaanderen zodat niemand in Vlaanderen achtergelaten wordt. We zorgen voor een warm en zorgzaam Vlaanderen waarin élke Vlaming telt.

Nicole de Moor: "Al 1.200 werkende asielzoekers droegen in totaal half miljoen euro bij aan opvang"

Sinds 1 juli moeten asielzoekers die in een opvangcentrum verblijven en die werken een bijdrage betalen aan hun opvang. Al 1.200 asielzoekers droegen in totaal een half miljoen euro bij.