Toerisme is een basisbehoefte en daarom wil CD&V een duurzaam, inclusief en kwalitatief toerismebeleid dat zowel bezoekers als lokale gemeenschappen ten goede komt. cd&v steunt daarom de concretisering van de strategische toekomstvisie ‘Reizen naar morgen’ om het toerismebeleid op alle beleidsniveaus uit te bouwen. Die visie vertrekt vanuit de positieve kracht van toerisme en zoekt een evenwicht in de meerwaarde van toerisme voor bewoners, bezoekers en ondernemers, met respect voor de plek.
Kernpunten
- Iedereen verdient vakantie: We willen dat iedereen, ongeacht hun achtergrond of beperkingen (fysiek of financieel) de kans krijgt om te genieten van vakantie. Dit doen we door initiatieven zoals het 'Iedereen verdient vakantie'-beleid te ondersteunen.
- Kwaliteit boven kwantiteit: We zetten in op kwalitatief toerisme dat respect toont voor de plek en de bewoners. Dit betekent dat we toeristische activiteiten willen die duurzaam zijn en een positieve impact hebben op de lokale gemeenschap. We streven naar een evenwicht tussen toeristische ontwikkeling en het behoud van cultureel en natuurlijk erfgoed.
- Ondersteuning van lokale besturen: Lokale besturen die verhuur via platforms zoals Airbnb en de impact van cruisetoerisme willen beheersen, kunnen rekenen op onze steun. We willen dat toerisme bijdraagt aan de lokale economie zonder de leefbaarheid voor de bewoners te schaden.
- Investeren in de promotie van Vlaanderen als een gezellige, gastvrije bestemming met een goede prijskwaliteitverhouding. We willen dat de toeristische sector op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier kan groeien. De toeristische diensten in ons land moeten daarom op een constructieve manier samenwerken.
- Open ruimte en natuur: We willen de open ruimte en natuur teruggeven aan de mensen om er verantwoord gebruik van te maken. Dit betekent dat we wildkamperen principieel toestaan, mits respect voor de omgeving en veiligheidsregels.
- Er moet sterker toegekeken worden op de naleving van de consumentenbescherming voor vliegtuigreizigers.
- Het Masterplan Jeugdkampen moet verder uitgevoerd worden want voor veel kinderen en jongeren is hun kampervaring ook hun eerste toeristische ervaring, die de kiem legt voor latere toeristische uitstapjes. We zien kampplaatsuitbaters, jeugdverblijven en hostels als belangrijke partners in het garanderen van een toeristische ervaring voor jongeren.
- We wensen investeringen in de Kust als kwalitatieve toeristische bestemming voor iedereen, door middel van seizoensverbreding, een grotere aantrekkelijkheid voor jongeren, vernieuwing van de kusttram, investeringen in een kwalitatieve hotelsector en een divers logiesaanbod met respect voor het resterende natuurlandschap.
- De toeristische sector moet als hefboomindustrie ondersteund worden vanuit mobiliteit, onderwijs, ruimtelijke ordening, milieu, cultuur, erfgoed, tewerkstelling, fiscaliteit, innovatie. De sector moet op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier kunnen groeien, want de economische en maatschappelijke meerwaarde is essentieel: tewerkstelling voor kortgeschoolden, zorg voor onze leefomgeving, positieve uitstraling van onze regio….