Respect voor landelijk Vlaanderen

Cd&v staat voor een hecht, authentiek en betrokken Vlaanderen. We geloven in de kracht van een sterke gemeenschap waar niemand zich in de steek gelaten voelt. De bezorgdheden van mensen uit landelijk Vlaanderen worden vaak weggelachen. Als gemeenschapspartij zijn wij er ook voor hen.

Er zijn veel mensen die zich in landelijk Vlaanderen vergeten en niet gehoord voelen. Het gevoel van onrechtvaardigheid leeft heel sterk. Dat komt bijvoorbeeld door de scheeftrekking van het Gemeentefonds. De regio van de Denderstreek krijgt tot vijf keer minder subsidies per inwoner dan in de grootsteden Antwerpen of Gent, terwijl de Denderstreek ook met grote uitdagingen kampt. Daar stopt de scheve verdeling niet. Stadsbesturen zijn vaak veel meer bezig met het aantrekkelijk maken van de binnenstad, dan rekening te houden met de bezorgdheden van de deelgemeenten.

Onze partij wil meer respect voor iedereen in Vlaanderen die vandaag het gevoel heeft dat ze vergeten worden. Het verdwijnen van de basisdienstverlening op het platteland, maar ook in de deelgemeenten van steden is één van de tendensen waar we ons tegen verzetten. Zo pleiten we onder meer voor een verankering van het recht op fysieke basisdienstverlening voor iedere Vlaming. Denk daarbij aan het verdwijnen van bankautomaten en bushaltes. Het standpunt van onze partij is dan ook duidelijk: landelijk Vlaanderen moet versterkt worden.

Net zoals onze partij ook in het stikstofdossier deze stem laat horen. In het belang van onze natuur, onze landbouwers, onze economie én in het belang van de toekomst van Vlaanderen. Slechts 12% van de landbouwers ouder dan 50 jaar heeft vandaag een opvolger. Dat brengt niet alleen onze voedselvoorziening van morgen in gevaar, maar het raakt ook aan de ziel van Vlaanderen. Daarom bieden we perspectief onze jonge boeren. Zij zullen opnieuw investeringen kunnen doen om hun bedrijven economisch leefbaar te houden, waardoor voedsel van hier betaalbaar blijft.

Tegelijk maakt het stikstofdossier ook duidelijk dat de bezorgdheden van landelijk Vlaanderen niet beperkt blijven tot de landbouwers, maar ook gelden voor het platteland, de dorpen en de deelgemeenten.