Mobiliteit

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Zonder mobiliteit staan we stil. Mobiliteit is cruciaal voor ons samenleven, sociaal en economisch. Maar onze mobiliteit loopt stroef en heeft een prijs. Daarnaast moeten we werk maken van een duurzamere mobiliteit. Verduurzaming vereist gecoördineerde inspanningen, op alle beleidsniveaus. En nog belangrijker, duurzamere mobiliteit vereist ook gedragsverandering. Voor cd&v blijft het STOP-principe een cruciale leidraad in alle mobiliteitsuitdagingen.

Kernpunten

• De auto blijft voor veel mensen noodzakelijk. Maar we doorbreken het auto-matisme en schuiven naar een rationeler autogebruik.
  • We trekken de kaart van gedeelde mobiliteit. Daarom willen we het aantal deelfietsen verdubbelen tegen 2030.
  • We versterken ons openbaar vervoer:
  • We creëren een ééngemaakt ticket voor al ons openbaar vervoer voor een laag tarief.
  • Iédereen heeft recht op openbaar vervoer. We laten geen witte vlekken in Vlaanderen toe. Daarom verhogen we het investeringsbudget van De Lijn met 100 miljoen. Daarnaast moet het budget voor het vervoer op maat stijgen naar 90 miljoen.
  • Het aanbod van pendelparkings (P&R) (vooral Gent, Antwerpen en Brussel) moet aantrekkelijker.
  • De drempel voor wie de auto neemt om daarna op de trein te stappen moet lager.
  • Brussels Airport snakt naar een HST-verbinding, we versterken het (internationaal) spoornetwerk met onze nationale luchthaven.
  • De modal shift is voor ons menens. We geven elke werknemer de kans om de mobiliteitsoplossingen op maat te kiezen.
  • We gaan voor een mobiliteitsbudget voor iédereen.
  • We geven elke werknemer de kans om de mobiliteitsoplossingen op maat te kiezen.
  • Het aantal fileuren moet drastisch omlaag: we denken na over vernieuwende instrumenten van verkeersmanagement.
  • Ondertussen zetten we de strijd tegen koppige bestuurders verder.
  • We zetten het werk verder aan de hand van een sterk preventief, sensibiliserend, educatief en bestraffend handhavingssysteem.
  • De strijd tegen het toenemend druggebruik (alcohol, lachgas, medicatie, ...) in het verkeer wordt een absolute topprioriteit.
  • We maken plaats voor Koning Fiets en Keizer Voetganger:
  • Naast Koning Fiets zetten we ook Keizer voetganger op een ‘pied de stalle’. We verhogen het jaarlijks investeringsbudget naar 500 miljoen euro voor veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur.
  • Elk voetpad moet tegen 2030 zo vlak zijn als een biljartlaken én obstakelvrij. We geven elk voetpad in Vlaanderen een score op vlak van toegankelijkheid.
Terug naar alle standpunten