Het mediagebruik en mediagedrag is door de digitale technologie in sneltreinvaart gewijzigd én gegroeid. Op dit moment is de smartphone voor de meerderheid van de Vlamingen het belangrijkste mediatoestel. Het klassieke televisiescherm wordt nog amper gebruikt om tv-programma’s te bekijken op het moment dat ze uitgezonden worden. Onze prioriteiten voor het mediabeleid zijn gericht op het waarborgen van een divers, kwalitatief en toegankelijk medialandschap voor alle Vlamingen.
Kernpunten
1. Sterke Vlaamse openbare omroep:
- Die met een evenwichtig, lokaal, kwalitatief en vernieuwend aanbod een maatschappelijke impact heeft op het leven van alle Vlamingen, dat inspireert en verbindt.
- Die streeft om de meest betrouwbare en toegankelijke nieuwsbron in Vlaanderen te zijn, die onafhankelijke en onpartijdige informatie biedt maar ook een platform is voor debat. De strijd tegen desinformatie en nepnieuws door het bevorderen van mediawijsheid, zijn daarbij prioritair.
- Die haar programma’s herkenbaar en vindbaar aanbiedt in eerste instantie via de eigen kanalen en platformen zoals VRT NWS en VRT MAX.
- Levensbeschouwelijke programma’s dragen bij tot dialoog, begrip en verbinding en hebben een rechtmatige plek in het aanbod.
- Die een wendbare mediaorganisatie wordt, die blijft werken aan de eigen transformatie door te investeren in de ontwikkeling en opleiding van haar medewerkers. De doelstellingen inzake diversiteit, zowel personeelssamenstelling als schermaanwezigheid, moeten omhoog.
- Die inzet op marktversterkende samenwerking met andere Europese openbare omroepen en vooral met de Vlaamse mediabedrijven, onder andere wat betreft reclamewerving, creatieve en technologische innovatie. Die samenwerking verdiept met andere organisaties, onder meer in het onderwijsveld, het middenveld, de cultuursector, de muziekwereld…
- Met een correctie en stabiele financiering (inclusief indexering) om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.
2. Prioriteit voor Vlaamse content:
- Vlaamse content van VRT MAX, VTM Go en Go Play moet vooraan staan op elke smart TV.
- Ondersteuning van lokale en regionale mediabedrijven om hun verbindende rol te blijven spelen die essentieel is voor de lokale democratie.
3. Mediawijsheid, strijd tegen desinformatie en bescherming online:
- Uitbreiding van het mediawijsbeleid zodat alle Vlamingen, jong en minder jong, beschikken over de juiste competenties om op een kritische, actieve manier te kunnen deelnemen aan een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemediatiseerde wereld.
- Meer factchecking en internationale samenwerking in strijd tegen desinformatie
- Gelijk speelveld creëren voor traditionele en sociale mediaplatformen in de Europese regelgeving, oa. tegengaan van desinformatie, reclameregels
4. Financiering en ondersteuning:
- Structurele indexering van de loon-en werkingsmiddelen voor de VRT.
- Voldoende middelen voor het Vlaams Audiovisueel Fonds om kwalitatieve Vlaamse producties te ondersteunen.
5. Divers en pluriform medialandschap:
- Betaalbare toegang tot een divers en lokaal aanbod voor alle Vlamingen.
- Leefbare werkomgeving voor mediaprofessionals met respect voor elkaar.
- De Strijd tegen het SLAPP-fenomeen (‘Strategic Lawsuit Against Public Participation’) en de naleving van de wet op het bronnengeheim, moeten versterkt worden zonder daarbij te raken aan het recht op verweer.
6. Innovatie en samenwerking:
- Digitalisering radiolandschap verderzetten, o.a. door een erkenningsprocedure voor DAB+zenders
- Samenwerking met Europese openbare omroepen en Vlaamse mediabedrijven.
- Investeren in technologische en creatieve innovatie binnen de media en Vlaanderen uitbouwen tot een internationaal toonaangevende ‘creatieve hub’ voor entertainment, vooral de ontwikkeling van videogames.