Hogere onkostenvergoeding voor vrijwillige ambulanciers en brandweerlui

Publicatiedatum

Jan Vanderhoeven

Deel dit artikel

CD&V heeft samen met de vroegere coalitiepartners Open-VLD, MR en N-VA een amendement ingediend om het plafond van de vrijwilligersvergoeding op te trekken tot 6.000 EUR. De Kamercommissie Financiën heeft dit geamendeerde wetsvoorstel daarnet goedgekeurd. Vanaf nu hebben niet alleen de vrijwillige brandweerlieden en de vrijwilligers van de Civiele Bescherming, maar ook de vrijwillige ambulanciers recht op een vrijwilligersvergoeding die tot 6.000 EUR wordt vrijgesteld.

Een goede zaak volgens CD&V Kamerlid Nahima Lanjri, aangezien ambulanciers immers hetzelfde werk doen, dezelfde opleiding genoten en aan dezelfde regels onderworpen zijn. “Waarom zou er dan een onderscheid moeten gemaakt worden tussen een ambulancier die als vrijwilliger werkt voor de brandweer en een ambulancier die als vrijwilliger werkt voor een andere ambulancedienst”, aldus Lanjri.

Meer dan 750.000 vrijwilligers zetten zich in Vlaanderen dagelijks, of op momenten waarop ze zich vrij kunnen maken, in voor de samenleving. De meesten onder hen doen dit onbezoldigd, uit vrije wil voor hun organisatie, hun buurt, hun goed doel, evenement...Sommige vrijwilligers krijgen een onkostenvergoeding van de organisatie, deze is beperkt tot €34,03/per dag én €1.361,23/per jaar. Op deze regelgeving werd een uitzondering voorzien voor vrijwillige brandweerlui. Deze vrijwillige brandweerlui kunnen een vergoeding ontvangen die tot 4.460 EUR wordt vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen. Dit geldt ook voor vrijwilligers die als ambulanciers bij de brandweer of bij de civiele bescherming werken. De vrijstelling geldt echter niet voor ambulanciers die bij een private ambulancedienst of bij een ambulancedienst van een ziekenhuis als vrijwilliger bijspringen.

Lanjri dringt al sinds 2015 aan bij de minister van Financiën om deze situatie recht te trekken. Sinds eind 2017 worden hulpverleners-ambulanciers en brandweerlui immers sociaalrechtelijk op dezelfde manier behandeld, het bleef echter wachten op een gelijke behandeling op fiscaal vlak. Dit wordt nu via amendement geregeld, vervolgt Lanjri. Volgens het Antwerps parlementslid haken sommige hulpverlener-ambulanciers halverwege het jaar af, omdat ze hun fiscaal plafond hebben bereikten. “De permanentie van de ambulancediensten komt hierdoor in het gedrang.”, zegt de Antwerpse politica.

“Het is immers duidelijk dat we alle ambulanciers op dezelfde manier moeten behandelen, onafhankelijk van de organisatie waarin ze actief zijn. De taken en verplichtingen binnen de dringende geneeskundige hulpverlening, zijn immers dezelfde voor alle ambulanciers. Het is dus te gek voor woorden dat deze discriminatie nog zou blijven bestaan. In dat verband is het ook goed dat het plafond wordt verhoogd tot 6.000 EUR zoals dat nu bestaat voor het onbelast bijverdienen”, besluit Roel Deseyn die het amendement mee indiende.

Nieuws

541 dagen onderhandelen in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen

Cd&v waarschuwt voor de stilstand van het land na 9 juni. De partij pleit voor een vlotte regeringsvorming met de uitrol van de fiscale hervorming als breekpunt.

“Nog eens 541 dagen palaveren in een kasteel kan voor onze gezinnen tot meer dan 10.000 euro koopkrachtverlies betekenen.”

Minister Crevits neemt maatregelen om de werkdruk van het personeel in de woonzorgcentra te verlichten

Vandaag heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Crevits verschillende maatregelen genomen om het personeel in de woonzorgcentra te versterken. Met deze maatregelen wil minister Crevits de werkdruk op de vloer verminderen. Het gaat onder meer over de financiële ondersteuning van jobstudenten deze zomer, de financiering van meer medewerkers in de basiszorg en de verhoging van de vergoeding van de anciënniteit. Daarnaast zet ze ook stappen om de schotten tussen de sectoren verder af te breken. Het gaat om een investering van 31 miljoen euro.

"Studierichtingen vrijwaren, onderwijskwaliteit verbeteren en respect voor de leerkracht, al de rest is bijzaak"

Cd&v bindt de strijd aan met ‘staatsonderwijs’ van N-VA en Vooruit

“Niet gratis schoolmaaltijden uitdelen of rationaliseren van studierichtingen, wel de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren, het lerarentekort aanpakken en het gezag van de leerkracht opnieuw centraal stellen, zouden een breekpunt moeten zijn in de volgende Vlaamse regering”, zegt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, op een persmoment van de partij bij standenbouwer De Backer BV in Affligem waar de onderwijsplannen werden toegelicht.