Laat je inspireren
In gemeenten en steden over heel Vlaanderen zetten onze mandatarissen zich elke dag in om Koning Fiets de plaats te geven die hij verdient. Hier vind je tal van sterke lokale praktijkvoorbeelden waarmee je ook in jouw gemeente aan de slag kan.
Kinrooi: Voor elke leerling een fietsroutenetwerk op maat
Met Route2School bracht het gemeentebestuur van Kinrooi de verplaatsingen van en naar school in kaart met als resultaat dat nog voor de start van het nieuwe schooljaar het Kinderknooppuntennetwerk werd gelanceerd.
Het gemeentebestuur van Kinrooi verdeelde de vijf schoolomgevingen in sectoren die op de kaart zijn aangeduid als een lus. Elke lus heeft zijn eigen kleur en dat is ook in het straatbeeld zichtbaar. Kinrooi-centrum kreeg de primeur. Daar zijn de knooppunten waar de kinderen kunnen aansluiten duidelijk herkenbaar in beeld gebracht door plaatjes. Voor eind september zullen ook de andere vier schoolomgevingen afgewerkt zijn.
Voor de schoolroutes worden drukke en gevaarlijke wegen vermeden. Om de veiligheid te garanderen zijn op korte termijn infrastructuurwerken voorzien zoals bijvoorbeeld markeringen aan de fietssuggestiestroken en aangepaste verlichting.
Bij de start van het schooljaar krijgen de leerlingen een Kinderknooppuntenkaart met op de plattegrond de genummerde kinderknooppunten. De bedoeling is dat ouders en kinderen samen bekijken welke route de veiligste en waar ze kunnen aansluiten.
Het gemeentebestuur hoopt hiermee het fietsen te stimuleren zowel bij de kinderen als hun ouders.
Pittem-Egem: CD&V-actieplan ‘Veilig op weg naar school’
Dankzij extra zebrapaden, meer ruimte voor fietsers en een betere doorstroming van het verkeer door een parkeerverbod op cruciale plaatsen, is bij de start van het nieuwe schooljaar het verkeer al een pak veiliger. En dat is nog maar een begin.
De CD&V-werkgroep ‘Veiligheid’ stelde begin juli haar actieplan ‘Veilig op weg naar school’ voor. In het actieplan staan een 20-tal concrete voorstellen voor veiligere schoolomgevingen en hiervan werden reeds een viertal punten gerealiseerd.
Ook voor kinderen in het verkeer geldt de regel ‘al doende leert men’. Om hun vaardigheden meer te kunnen oefenen, werd een permanente bewegwijzering voorzien op dezelfde verkeerseducatieve route die de leerlingen afleggen voor hun fietsexamen. Zo kunnen kinderen al op jonge leeftijd regelmatig oefenen. Studies wijzen trouwens uit dat tot de leeftijd van 10 jaar kinderen het meest vooruitgang boeken.
In het actieplan is er ook aandacht voor sensibilisering over de gevaren van de ‘dode hoek’. Het gemeentebestuur geeft zelf het goede voorbeeld door op sommige gemeentelijke wagens de ‘dode-hoek’-waarschuwing te gebruiken en roept landbouwers en ondernemers op hetzelfde te doen.
Op termijn worden ook andere actiepunten uitgerold. Veilig schoolverkeer is een topprioriteit voor CD&V Pittem-Egem!
>> Klik hier voor het actieplan
Opwijk-Mazenzele: Coronaproof terug-naar-schoolactie met JOOP
Ook dit jaar organiseerden de JOOPERS (alias JONGCD&V Opwijk-Mazenzele) een terug-naar-schoolactie. In de omgeving van de scholen kregen de verkeersborden een grondige poetsbeurt wat de zichtbaarheid en daarmee ook de veiligheid ten goede komt. Daarnaast werd ook het zwerfvuil opgeruimd waardoor het voor fietsers en voetgangers heel wat aangenamer wordt.
Opmerkelijk was wel dat er veel minder zwerfvuil was dan vorige jaren. Of dat komt omdat de mensen meer in hun kot moesten blijven of omdat ze properder zijn, dat laten de Joopers in het midden. Stiekem hopen ze natuurlijk wel dat ook in de toekomst minder afval het straatbeeld vervuilt.
De Fietschip in Bonheiden
Via een gepersonaliseerde chip in het voorwiel of in hun fietshelm worden fietsers geregistreerd. Op deze manier worden de fietskilometers van thuis naar school geteld. De gemeente Bonheiden zorgde voor een beloning via dukaten die inwoners kunnen inruilen op een van de 5 kermissen in de gemeente. Zo steeg het fietsgebruik bij de schoolgaande jeugd van 12 naar maar liefst 62%! In 2017 mocht de gemeente voor dit initiatief de Smart City Award van Agoria ontvangen.
'Ping if you care' in Brussel
In Brussel rijden 1000 mensen met een Pinger op het fietsstuur rond. Hiermee kunnen de fietsers in Brussel een melding maken wanneer ze zich onveilig voelen in het verkeer. De ‘Pinger’ ziet eruit als een fietsbel en is geconnecteerd met de smartphone van de gebruiker. Je kan zowel slechte fietspaden melden, als onveilige situaties of incidenten met de fiets. Inmiddels is het eerste testpanel afgerond. Met de verzamelde data gaat het bestuur aan de slag om beter en veiliger fietsverkeer in Brussel mogelijk te maken.
>> Bekijk hier de Ping-test van Karrewiet -reporter Jan!
Kids on Wheels in Dendermonde
Kids on Wheels is een integraal kansenproject op woensdagmiddag. Het leert jongeren onder andere zich te engageren, contact te leggen, samen deel te nemen aan activiteiten, de stad te verkennen en fietsen herstellen. Jongeren ontlenen fietsen en worden beloond met een stempel op hun spaarkaart wanneer ze die terug inleveren. Eens de spaarkaart vol, is de fiets van hen.
De ouders (en andere buurtbewoners) worden zijdelings betrokken bij het project. Op regelmatige tijdstippen wordt er een extra activiteit gekoppeld aan de gewone werking. Op die activiteiten worden ouders uitgenodigd en helpen zij mee. Geregeld springt ook een ouder of andere volwassene binnen voor een praatje of om gebruik te maken van het werkmateriaal. De signalen voor de nood aan dit project kwamen vooral vanuit buurtsport. De buurtsportwerker constateerde dat vele kinderen gek waren op fietsen, maar het niet konden of geen fiets ter beschikking hadden.
Movilo’s in Brugge
De Stad Brugge beschikt over 900 mobiele fietsparkeerplaatsen. Tijdens evenementen vangen deze mobiele fietsenrekken de bijkomende vraag naar fietsparkeerplaatsen op. Deze Movilo’s worden ook ter beschikking gesteld van particuliere organisaties, stadsdiensten en andere overheidsdiensten. Movilo’s huren is bovendien gratis of aan zeer laag tarief voor erkende verenigingen die iets organiseren op Brugs grondgebied.
Daarnaast komen er ook meer fietsenstallingen doorheen de hele stad: op belangrijke plaatsen, pleinen, in de directe omgeving van bushaltes en dienstencentra, … Dit geldt ook voor straten met rijwoningen zonder garage, zodat fietsen zo weinig mogelijk op het voetpad achtergelaten kunnen worden. Bij ondergrondse en overdekte fietsenstallingen is er voldoende aandacht voor de toegankelijkheid.
Fietsverbinding in Deinze
Wijken worden verbonden met fietssnelwegen en fietsstraten. Door routes "te knippen" worden straten veilig en toegankelijk gemaakt voor fietsers. Er is een tragewegenplan en de nog aan te leggen missing links worden in kaart gebracht.
Mobipunten in Deinze
Mobipunten zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Een Mobipunt bestaat uit verschillende parkeerplaatsen voor autodelen, een fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Het concept kan uitbereid worden met functies die het comfort verhogen, of andere behoeften in de buurt kunnen vervullen: lockers voor pakjes, WIFI-verbinding, fietsdeelpunt, openbare werkplekken, enz. Eerder dit jaar werd in Deinze - dé tot Fietsstad van 2018 - het eerste Mobipunt van Vlaanderen officieel geopend.
>> Lees hier het volledige verhaal
Mobiliteit van de toekomst
Onze partij zet hard in op alternatieven voor de auto en files. Daarom evolueren we in veel steden en gemeenten naar een mobiliteitsplan dat ervoor zorgt dat de wegen in en rond de centra niet nog meer dichtslibben. Een plan waarbij alle weggebruikers elkaar respecteren, zich veilig kunnen verplaatsen en kostbare tijd besparen. Goed voor het milieu én de portemonnee. Want de mobiliteit van de toekomst staat niet stil. Integendeel!
>> Ontdek hier hoe we de stap zetten naar de mobiliteit van de toekomst