• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid

29 januari 2019

Zwarte punten blijven zwart

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Vlaanderen

Vlaams Parlement
  • Fractieleden
  • Medewerkers
  • Visie
  • Werking
  • Commissies
  • Nieuws
Lees voor

In 2018 telden de Vlaamse gewestwegen 213 zwarte punten. Van deze 213 punten werden er het afgelopen jaar 32 aangepakt en verwijderd van de lijst met zwarte punten. “Dat is een goede eerste stap, maar echt tevreden kunnen we niet zijn,” stelt Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer die de cijfers opvroeg, “Op een jaar tijd werden slechts 15% van de meest onveilige punten op gewestwegen in heel Vlaanderen aangepakt. De ambitie voor verkeersveiligheid moet hoger liggen.”

Sinds 2018 werkt het Agentschap Wegen en Verkeer met een dynamische lijst van zwarte punten om de gevaarlijke punten in ons verkeer aan te pakken. Op deze lijst worden alle locaties op gewestwegen opgesomd die in de voorbije drie jaar minstens een prioriteitscijfer van 15 behaalden. Dit prioriteitscijfer wordt berekend aan de hand van de zwaarte van een ongeval, waarbij elk letselongeval een score van 1 oplevert, een zwaargewond verkeersslachtoffer een score van 3 oplevert, en een dodelijk ongeval een score van 5 oplevert. Op basis van de ongevallencijfers van 2014, 2015 en 2016 stonden er in het voorjaar van 2018 213 locaties op de lijst als ‘gevaarlijk punt’.

Van de 213 zwarte verkeerspunten werden er 32 aangepakt in 2018. Dat het in 18 gevallen ging om de aanpassing van de verkeerslichten en vier keer om de aanpassing van de wegmarkering is opvallend. “Voor 22 van de 32 aangepakte punten moesten er slechts kleine infrastructurele ingrepen gedaan worden. Dan is het vreemd dat er niet meer punten aangepakt konden worden. Zo is er een zwart punt op de A12 in Aartselaar met een prioriteitscijfer van 82 dat niet werd aangepakt in 2018. Dat moet beter kunnen,” vindt Van de Wauwer.

Op de dynamische lijst van zwarte punten staan er 39 punten op gewestwegen in de stad Antwerpen, waarmee de stad de kroon spant in heel Vlaanderen (bijna 20%). “Van de 32 aangepakte punten liggen er zes in de stad Antwerpen, er wordt dus zeker gewerkt aan de veiligheid van de Antwerpenaar,” zegt Van de Wauwer, “Maar het is schrijnend om te zien dat er op deze 39 punten maar liefst tien punten zijn in categorie 5. Dat betekent dat het zwart punt is onderzocht maar dat er voorlopig geen oplossing is. Meer dan een kwart van de Antwerpse zwarte punten zullen dus onveilig blijven omdat het beleid geen oplossingen vindt. Dat louter doorschuiven naar de werken van Oosterweel is geen oplossing op korte termijn en brengt geen verbetering op punten waar mensen daadwerkelijk verongelukken. Daar kunnen we ons niet bij neerleggen.”

Een update van de dynamische lijst met de ongevalscijfers van 2018 wordt verwacht in de komende maanden. Eerder was er al kritiek op de dynamische lijst met zwarte punten omdat de zwarte verkeerspunten terug van de lijst kunnen verdwijnen indien hun score zakt, ook al wordt er geen infrastructurele verbetering aangebracht.

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord