De impact van de coronacrisis op de Vlaamse mediabedrijven is bijzonder groot. Hoewel de mediaconsumptie sinds de start van de coronacrisis toeneemt, zakt de advertentiemarkt alsmaar dieper weg. Televisieomroepen in het bijzonder krijgen rake klappen. Om hieraan tegemoet te komen keurde het Vlaams parlement vandaag een decreet goed, ingediend door de Vlaamse meerderheidspartijen, dat de tv-zenders meer flexibiliteit gunt om advertentiecampagnes in te plannen.
De coronacrisis doet ook de Vlaamse mediabedrijven pijn. De economische gevolgen op de mediasector laten zich bijzonder hard voelen op de teruglopende reclame-inkomsten, daarnaast wordt de sector geconfronteerd met oplopende productiekosten. Bovendien staan de reclame-inkomsten al langer onder druk door internationale spelers zoals YouTube, Facebook en Google. Om hieraan tegemoet te komen keurde het Vlaams parlement vandaag een decreet goed dat de tv-zenders meer ruimte biedt om advertentiecampagnes in te plannen. Nu schrijft het Mediadecreet nog voor dat omroepen per uur 12 minuten, of 20 procent, reclame mogen uitzenden. Met de versoepeling wordt die 20 procent berekend over grotere tijdsblokken, namelijk tussen 6 uur 's ochtends en 18 uur 's avonds en van 18 uur 's avonds tot middernacht.
Kosten stijgen, advertentie-inkomsten dalen
Die versoepelde wetgeving rond reclame stond al langer op de agenda, als omzetting van een Europese richtlijn. De Vlaamse regering heeft nog tot eind dit jaar de tijd om deze ‘richtlijn audiovisuele mediadiensten’ om te zetten, maar het aspect rond de tv-reclame wil het Vlaams parlement versneld doorvoeren. “Deze moeilijke coronaperiode toont meer dan ooit het belang van kwaliteitsmedia. Toch staan ze onder druk: reclame-inkomsten dalen, grote advertentiecampagnes worden geannuleerd. Ik ben bijzonder tevreden dat we door samen met het parlement deze maatregel versneld in te voeren, de mediasector extra ademruimte kunnen geven", zo zegt minister voor media Benjamin Dalle.
Een aangename kijkervaring zal altijd het meeste kijkers trekken dus we gaan er van uit dat de zenders er omzichtig zullen mee omspringen
“Mediabedrijven hebben meer dan ooit een verbindende en maatschappelijke rol door de mensen goed te informeren en te entertainen. Daar tegenover staat dat grotere mediabedrijven maar ook regionale zenders worden geconfronteerd met uitgestelde en geannuleerde reclamecampagnes. Meer flexibiliteit om campagnes in te plannen, van zodra er opnieuw vraag is, moet hen terug ademruimte geven”, legt Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) uit.
“De zenders kunnen zelf het beste inschatten hoe ze omgaan met deze extra flexibiliteit. Een aangename kijkervaring zal altijd het meeste kijkers trekken dus we gaan er van uit dat de zenders er omzichtig zullen mee omspringen en we ook na de coronapandemie niet meteen zullen overspoeld worden door reclame", vult Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer aan.