Om de Blue-bikelocaties verder uit te breiden is een kapitaalsverhoging van de NMBS en Vlaanderen (De Lijn) nodig. Vlaams Volksvertegenwoordiger Martine Fournier vernam dat de NMBS twijfelt om mee te stappen in die uitbreiding. Dat zou een spijtige zaak zijn, meent Fournier: “Een dergelijke beslissing zou de uitbouw van de combi-mobiliteit remmen, en dat staat haaks op onze mobiliteitsvisie. Wat ook de beslissing van de NMBS zal zijn, de omslag naar de fiets als eerste vervoermiddel mag niet geremd worden.”
Blue Bike wil het aantal locaties uitbreiden van 53 naar 115 en naast NMBS-stations ook aanwezig zijn op parkings en grote bushaltes. CD&V’ster Martine Fournier vernam nu dat de NMBS sterk twijfelt aan een verdere investering en vroeg aan Vlaams minister van Mobiliteit naar een stand van zaken. Deze bevestigde de twijfel bij de NMBS. Hij stelde ook dat een beslissing van de NMBS om niet participeren in de kapitaalsverhoging geen invloed heeft op de bestaande Blue-bikepunten, maar wel bijkomende punten hypothekeert.
De minister wil zich niet uitspreken over wat er moet gebeuren als de NMBS niet participeert, maar CD&V is duidelijk: “Als de NMBS niet mee stapt in de uitbreiding, dan moet Vlaanderen zijn participatie verhogen. De combi-mobiliteit is een belangrijk onderdeel van het Vlaams fietsbeleid en de deelfietsen hebben hun succes bewezen. De mentaliteitswijziging die ingezet is, mag nu niet gestopt worden.